Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Samenwerking met Verduyn

Lidl wil ‘lelijke’ groenten redden met nieuw vers soepaanbod

Een gebroken wortel, een tomaat met een vlekje of een prei zonder perfecte haardos? Voortaan verdwijnen 'lelijke' groenten die anders nooit op ons bord belanden in verse soep. Lidl lanceert daarvoor een nieuw vers soepaanbod. De supermarktketen wil daarmee jaarlijks 13.000 ton voedsel of 500 volle vrachtwagens redden.

S'oups is een Belgisch initiatief: Lidl werkt ervoor samen met het West-Vlaamse groentebedrijf Verduyn en het Antwerpse soepbedrijf PurAgro. Het nieuwe versaanbod kadert in de ambitie van de supermarktketen om tegen 2050 voedselverspilling volledig te bannen. Niet alleen in de winkels, maar in de hele toeleveringsketen.

Een derde van de wereldwijde voedselproductie wordt nooit geconsumeerd. Niet alleen thuis gaat er heel wat voedsel verloren. Ook voor het eten in de winkelrekken belandt, is er al voedselverlies. Een van de redenen zijn cosmetische eisen: groenten die perfect eetbaar zijn, maar niet goed of mooi genoeg zijn voor de consument. Die 'lelijke' groenten worden meestal verwerkt tot dierenvoeding of biogas.

Isabelle Colbrandt, woordvoerder Lidl België: "Te klein, te groot, gescheurd, gebroken, of een plekje erop. We deden al verschillende tests om groenten die er niet perfect uitzien te verkopen in onze winkels, maar bij sluitingsuur moeten we steevast vaststellen dat het altijd die groenten zijn die blijven liggen. Belgische consumenten leggen blijkbaar nog altijd de mooiere en perfecte groenten in hun winkelkar."

Voedselverspilling bannen
Lidl heeft het ambitieuze doel om tegen 2050 voedselverspilling volledig te bannen. De supermarktketen analyseert daarvoor elke stap van de voedselketen om verspilling tegen te gaan, niet alleen in de winkels maar ook in de toeleveringsketen. ​

Zo ontstond het idee om de 'lelijke' groenten te verwerken tot het verse soepaanbod S'oups. Samen met groenteleverancier Verduyn uit Kortemark, met wie Lidl al sinds 2012 samenwerkt, bracht de supermarktketen het aantal wortelen, prei en tomaten die afgekeurd zijn voor verkoop in kaart.

Alexander Verduyn, CEO van Verduyn: "Op jaarbasis gaat het om liefst 20.000 ton aan prei, wortelen en tomaten die niet in de winkelrekken belanden omdat ze er niet perfect uitzien. Prei en wortelen, samen goed voor 13.000 ton of 500 volle vrachtwagens, werden tot nog toe verwerkt tot diervoeding of biogas. Tomaten die afgekeurd zijn om in hun geheel te verkopen, gingen dan weer naar industriële keukens om er sauzen van te maken. We zijn nu erg blij dat we met Lidl's initiatief S'oups deze groenten met een hoek af kunnen opwaarderen en toch nog op het bord van de Belg krijgen."

250.000 liter duurzame soep
Na het oogsten, wassen en sorteren, worden de groenten naar PurAgro in Oelegem gebracht. Daar worden ze verwerkt tot soep en verpakt.

Daniel Vermeulen, CEO van PurAgro: "Dankzij de opwaardering van deze minder esthetisch uitziende ​ groenten komen ze in een hogere klasse van de voedselketen terecht en kunnen we er lekkere soep van maken. We schatten om zo jaarlijks 250.000 liter verse soep te bereiden voor Lidl. Daarbij garanderen we dat alles van de groenten wordt gebruikt. Leuk weetje: we beschikken hier zelfs niet eens over een vuilnisbak. We zijn erg trots dat we kunnen meewerken aan dit initiatief en samen met Lidl en Verduyn een steentje in de rivier kunnen verleggen, door niet alleen lekkere, maar ook duurzame soep aan te bieden."

S'oups bestaat in drie smaken: wortel, prei en tomaat. Een soepemmer van 950 ml kost €2,99. Het nieuwe aanbod slaat meteen aan. Sinds de lancering, 1,5 maand geleden, heeft Lidl al bijna 38.000 liter verse soep verkocht. Daarmee heeft de supermarkt meteen zo'n 3.000 kilo 'lelijke' groenten gered.

Bron: Lidl

Publicatiedatum: