Ondanks goede volumes en een uitstekende kwaliteit is de granaatappelmarkt nogal uitdagend voor Turkse exporteurs, zegt Yigit Gokyigit, commercieel coƶrdinator voor de Turkse AGF-exporteur Alanar: "Het granaatappelseizoen is in Turkije bijna twee maanden geleden begonnen. Er is ook goede vraag naar onze granaatappelen. In feite is de markt dit jaar erg uitdagend qua prijsstelling. De inflatie in het land is hoog in vergelijking met de afgelopen decennia, waardoor onze kosten drastisch zijn gestegen. Aan de andere kant stijgt de wisselkoers van vreemde valuta ten opzichte van de Turkse lira minder snel dan de inflatie. Daarom is onze winstmarge op dit moment gedaald tot een zeer laag niveau."
Gokyigit kan niet klagen over de vraag naar Turkse granaatappelen, maar de prijsverwachtingen zijn moeilijk in te lossen, legt hij uit. "De huidige vraag is bevredigend voor ons. Onze zakenpartners over de hele wereld, zoals Duitsland, het VK, Pacifisch Aziƫ en zelfs Canada willen graag Alanar's granaatappelen hebben. Maar vooral in onze belangrijkste markt, Europa, begon het granaatappelseizoen met promoties. Daardoor verwachtten onze klanten dit seizoen een lagere prijs. Aangezien we al moeite hebben om onze stijgende kosten door de hoge inflatie onder controle te houden, is het veel moeilijker om onze klanten te ondersteunen met al deze promotieprijzen."
Over het algemeen is de teelt dit jaar stabiel en bevredigend geweest, deels dankzij positieve weersomstandigheden, aldus Gokyigit. "De volumes voor granaatappelen zijn echt goed dit jaar. Er zijn Turkse granaatappelen van goede kwaliteit op de markt. Ik zou zeggen dat we qua volume een van de beste seizoenen van de afgelopen jaren hebben. Dit kan deels worden toegeschreven aan het feit dat het weer dit seizoen geen negatief effect had op de teelt. We hadden een goed vooroogstseizoen qua klimaat, wat resulteerde in granaatappelen van goede kwaliteit. De oppervlaktedefecten en kleuren zijn beter dan in een normaal jaar."
De uitdagingen van kosten en inflatie zijn prominent aanwezig, ondanks dat de Turkse exporteurs een over het algemeen goed seizoen hebben, benadrukt Gokyigit: "Turkije is een van de meest prominente telers van granaatappelen ter wereld. Daarom is er, ook al zijn er veel telers en exporteurs van granaatappelen, altijd ruimte voor alle bedrijven om een plaats op de markt te hebben. Zoals ik al eerder zei, hebben we dit jaar een goed seizoen als het gaat om volume en kwaliteit; winstgevendheid is echter het meest uitdagende onderwerp voor Turkse exporteurs dit jaar. Ik verwacht dat de exportprijzen de komende dagen zullen stijgen, omdat ik denk dat de huidige prijzen niet meer haalbaar zijn voor exporteurs, die naar ik aanneem verwachten het seizoen met enige winst te kunnen afsluiten."
"De naam van ons bedrijf 'Alanar' betekent Perfect voor 'Ala', Granaatappel voor 'nar'. Alanar betekent dus 'perfecte granaatappel'. Zoals in onze naam staat, leveren we al meer dan tien jaar de best mogelijke kwaliteit granaatappel, met een uitstekende service voor onze zakenpartners. Ik ben erg blij met de toenemende en voortdurende vraag van onze bestaande klanten, terwijl we ook onze mogelijkheden uitbreiden naar nieuwe markten," besluit Gokyigit.
Voor meer informatie:
Yigit Gokyigit
Alanar
Tel.: +90 549 804 87 56
[email protected]
www.alanar.com.tr