Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Logistieke sector bezorgd over forse tariefstijging Schiphol

Op donderdag 31 oktober kondigde Schiphol aan de tarieven voor de periode 2025-2027 fors te verhogen. Gemiddeld stijgen de havengelden in 2025 met 41%. Hiermee wordt Schiphol de duurste luchthaven binnen de Europese Unie, schrijft TLN.

Met deze tariefstijging wil Schiphol de gestegen kosten (bijvoorbeeld betere salarissen voor het personeel) dekken en investeringen in de terminals bekostigen. De tarieven verschillen flink per vliegtuigtype en nachtvluchten worden drie tot zes keer duurder dan een vlucht overdag. Zo gaat een Boeing 747-400F - nog steeds het meest gebruikte vrachtvliegtuig - vanaf 1 januari 2025 € 13.150,- betalen, terwijl nu € 3.217,- wordt afgerekend. Ter vergelijking: de veel stillere Airbus A321 NEO gaat van € 561,- naar € 1.516,-. Schiphol hoopt hierdoor oudere (en daardoor luidruchtigere) vliegtuigen uit de nacht weg te houden.

Vermindering van geluidsoverlast voor de omgeving van Schiphol is van heel groot belang; tegelijkertijd raken deze tariefstijgingen het luchtvrachtverkeer disproportioneel. Air Cargo Netherlands (ACN) en TLN/Fenex maken zich daar sterk zorgen over. "Vrachtvliegtuigen zijn op dit moment vaak oudere en daarmee luidruchtigere vliegtuigen. Veel luchtvaartmaatschappijen zijn op dit moment hun vloot aan het vernieuwen (een transitie van de Boeing 747-400F naar de Airbus A350F of de Boeing 777F) waarbij de bestellingen vaak al gedaan zijn. Door problemen in de toeleveringsketen bij de fabrikanten worden veel van die toestellen pas later dan verwacht geleverd. Bovendien is de nacht voor een aantal luchtvaartmaatschappijen met vrachtvliegtuigen en voor express-vervoerders essentieel om hun goederen en diensten op tijd te kunnen leveren. Voor andere maatschappijen die nachtvrachtvluchten uitvoeren, is dat puur het gevolg van de wens van veel passagiers om overdag te reizen en daardoor worden zo veel mogelijk passagiersvluchten overdag ingezet. Luchtvrachtmaatschappijen zouden deze vluchten best naar de dag willen verschuiven, maar overdag zijn er geen slots beschikbaar."

"Door de aangekondigde forse tariefstijging verwachten wij dat meer verladers zullen uitwijken naar goedkopere luchthavens, bijvoorbeeld Luxemburg of Luik. Vandaar dat ACN en TLN/Fenex waarschijnlijk bezwaar gaan aantekenen tegen de tariefstijging bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM)."

Het totale inkomende en uitgaande transport van luchtvracht (inclusief trucking) had in 2022 een waarde van respectievelijk € 86 en € 124 miljard. De totale waarde van luchtvracht is daarmee vergelijkbaar met de totale waarde van de goederen die met de binnenvaart worden vervoerd. Bijna een kwart van de werkgelegenheid en de toegevoegde waarde van Schiphol is het gevolg van luchtvracht. Ongeveer de helft van de vracht wordt vervoerd in vrachtvliegtuigen (full freighters), de andere helft in het vrachtruim van passagiersvliegtuigen (de zogenaamde bellyvracht) en zorgt daardoor voor betaalbaardere vliegtickets voor passagiers.

Bron: TLN

Publicatiedatum: