Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Volkert Engelsman, Robin Food Coalition:

"Meer bio-producten in assortiment leidt tot groter marktaandeel supermarkten"

Tholen - De Robin Food Coalition deelde vanmorgen het rapport 'Boosting organic in the Netherlands'. Een groep Academic Consultancy Training-studenten van Wageningen University & Research ging voor de coalitie op zoek naar antwoorden op deze vraag: "Hoe kunnen we het aandeel biologisch in Nederland vergroten, geïnspireerd door vergelijkbare EU-landen?"

Gebaseerd op de beste praktijken van Oostenrijk, Frankrijk en Denemarken en de inzichten uit de Nederlandse casus, zijn door de studenten zes hefboompunten gevormd, ingedeeld in drie aandachtspunten: gelijk speelveld, vraag vergroten en cohesie voor productieketen ondersteunen. Binnen deze hefboompunten zijn 14 concrete aanbevelingen gevormd die toepasbaar zijn in Nederland om het marktaandeel van biologische producten te vergroten.

Volkert Engelsman, initiator van de Robin Food Coalition, vertelt: "Dit rapport is bedoeld als een pakket aan maatregelen die hun effect bewezen hebben in het buitenland. Deze maatregelen zouden we in Nederland kunnen toepassen om de biologische sector verder te brengen. De studenten hebben schitterend werk geleverd, alle credits voor hen."

Meer bio leidt tot groter marktaandeel voor supermarkten
Hij is duidelijk over welke conclusie er voor hem uitspringt: "Het meest opvallend vind ik dat supermarkten met een groter bio-aandeel in het assortiment, hun marktaandeel in het algemeen kunnen vergroten. Dit is een commercieel zeer interessant effect. Meer bio betekent meer omzet in het algemeen. Dus ook al zou je niet in biologisch geloven, het blijft een schitterend instrument om niet alleen je likeability in de markt te verhogen, maar ook je marktaandeel te vergroten. Dit omdat uit het profiel van de bio-koper blijkt dat dit een heel loyale consument is, die ook de rest van het assortiment meeneemt."

Concrete adviezen
De studenten adviseren onder meer om tot een geïntegreerd biologisch beleid te komen. Het tweede hefboompunt is subsidies. En om de vraag te vergroten is het zaak om alle soorten consumenten te targeten. Biologisch goedkoper en toegankelijker maken kan door de btw-tarieven op biologische groenten en fruit te verlagen en de Nederlandse overheid zou specifieke doelen voor retailers moeten stellen dat een bepaald percentage van de omzet van landbouwproducten uit biologische producten moet komen. Een andere aanbeveling voor de overheid is om regels en doelen binnen openbare kantines te stellen om ten minste een bepaald aantal van hun producten biologisch aan te bieden.

Om verbindingen binnen de productieketen te faciliteren zouden biologische boerenverenigingen - in samenwerking met Skal - een opt-out systeem moeten creëren waar boeren die zich bij Skal registreren als in omschakeling of volledig omgeschakeld automatisch geregistreerd worden als lid van verenigingen zoals Biohuis, waardoor de concentratie van het lidmaatschap verder verbetert en deze boeren een ondersteuningsnetwerk krijgen. Ook wordt geopperd om een online platform te ontwikkelen om boeren te helpen bij het delen van informatie over beschikbare of benodigde hulpbronnen zoals biologische mest of concentraten.

Kennisondersteuning noodzakelijk
Hefboompunt 6 betreft de kennisondersteuning in de biologische sector. Hierbij staat het advies voor bio-boerenverenigingen om studiegroepen voor boeren te faciliteren voor praktische vragen en mentale ondersteuning. Ook moet alle relevante informatie die van nut kan zijn voor biologische boeren gemakkelijk toegankelijk zijn voor alle nieuw aangesloten boeren. Door dit te doen, wordt het proces van omschakeling voor boeren vergemakkelijkt.

Bekijk het rapport en de factsheets om te ontdekken hoe de overheid, retailers en biologische verenigingen de voedseltransitie kunnen versnellen via beleidsmaatregelen en subsidies, meer consumentenbewustzijn en -toegankelijkheid, en betere samenwerking.

Klik hier voor het volledige rapport.

De factsheets 'Advisory points to boost organic in The Netherlands' zijn hier te vinden.