Het Egyptische Medjool seizoen vordert gestaag met een hoge vraag en snel stijgende prijzen, tot grote vreugde van de telers. Khaled El-Haggan, CEO van Haggan Group, deelt zijn inzichten en kondigt grote veranderingen in de sector aan voor de komende jaren.
Het seizoen werd voorafgegaan door een rustigere zomer dan het voorgaande seizoen, wat de kwaliteit van de gewassen ten goede kwam. El-Haggan: "In tegenstelling tot de zomer van vorig jaar, die werd gekarakteriseerd door zandstormen, was de zomer van 2024 relatief rustig. Er waren hoge temperaturen, wat zich weerspiegelde in de grootte van de Medjool dadels, maar dit leidde er ook toe dat veel oogsten nog steeds als premium werden geclassificeerd. Er gingen weinig vruchten verloren, maar het aandeel superjumbo dadels daalde van 10% naar 5%, en het aandeel jumbo dadels van 22% naar 10%. Dit is echter geen reden tot bezorgdheid, aangezien de vraag naar zowel grote als middelgrote dadels sterk blijft."
"De vraag naar Medjool dadels overtreft dit seizoen alle verwachtingen," zegt El-Haggan enthousiast. "Sinds de start van het seizoen, twee maanden geleden, zijn kopers met spoed naar Egypte gegaan om deals te sluiten. De vraag komt van over de hele wereld, waaronder Marokko, Indonesië, Maleisië, Europa, het Verre Oosten, Rusland, Bangladesh en Turkije. Deze vraag is te danken aan de groeiende populariteit van Medjool dadels en de ervaring die Egyptische telers hebben opgedaan, wat zich vertaalt in dadels van topkwaliteit".
Egyptische telers kunnen het niet laten om toe te treden tot deze zeer winstgevende sector. El-Haggan: "Denk je eens in dat de volumes zullen stijgen van 50-60.000 ton dit jaar naar 450.000 ton in 5 jaar! Er zijn momenteel veel nieuwe Medjool en andere dadelplantages. Het opportuniteitselement trekt veel telers aan, wat zeker voor instabiliteit zal zorgen. Ik zeg tegen nieuwkomers dat ze inzicht moeten hebben in kwaliteit en dat dadels van topkwaliteit niet ontstaan zonder voorbeeldige teeltbedrijven, en dit zal zeker tijd kosten. Tegen de klanten zeg ik dat ze met de explosieve groei van het aantal telers hun telers maar beter goed kunnen kiezen."
El-Haggan deelt de vraagtrends in drie categorieën in: "Er is behoefte aan premium, of klasse A, dadels. In deze categorie selecteren we halfdroge Medjool dadels met een donkere kleur, een hoge mate van rimpeling van de schil, minder dan 1% scheiding van de schil en minder dan 1% schilafwijkingen. Ze zijn verkrijgbaar in 3 verschillende formaten: 1 kg doos, halve kg doos, en 3 individuele vruchten in een piramidevormige verpakking."
"Dan is er behoefte aan tussencategorieën, met bewezen smaakverwerving, maar tegen lagere prijzen dan klasse A. Tot slot is er een aanzienlijke behoefte aan dadels met een eenvoudige verpakking, waarvoor consumenten vooral geïnteresseerd zijn in de gezondheids- en energievoordelen van Medjool dadels, en minder aandacht hebben voor hun vorm, grootte of verpakking. Al deze behoeften zijn gerechtvaardigd en verdienen de grootst mogelijke zorg wat betreft voedselveiligheid en de keuze van dadels en verpakkingsmaterialen. We zien momenteel dat de markt bewijst dat de grote consumentenverpakkingen van 5 kg en 1 kg goed standhouden en nog steeds erg gewild zijn, terwijl de kleine verpakkingen en individuele verpakkingen die in supermarkten worden verkocht nog steeds in een groeifase zitten."
"Bij El-Haggan Group hebben we besloten om een merk te wijden aan elke categorie van de behoeften van de consument, dat zijn respectievelijk Altamra voor de eerste categorie, Altamoura voor de middenklasse, en binnenkort zullen we het merk Tamraya lanceren, gewijd aan de klasse C-categorie. Naast Medjool dadels zijn we momenteel bezig met proeven om de teelt van andere variëteiten zoals Khalas, Sokkary, Sagaie, Shishi, Raziz, Nabtet Seif, Khadrawy, enz. op commerciële schaal te lanceren," besluit El-Haggan.
Voor meer informatie:
Khaled El-Haggan
Haggan Group
Tel: +201222105631
[email protected]
www.haggangroup.com