De eerste Chinese pomelo's werden in de tweede week van oktober gelost in de haven van Rotterdam. "De pomelo-oogst begon in de derde week van augustus, en na ongeveer twee weken konden de eerste grotere partijen al worden geladen. Dit betekent dat er nu meer kartons van 11 kg in plaats van 10,5 kg kunnen worden verpakt en geladen, wat goed ontvangen wordt op de Europese markt. De eerste zending vond al snel een ontvankelijke afzetmarkt, wat betekent dat we de hoeveelheden al hadden verkocht voordat de containers arriveerden. Door de neerslag tijdens de groeifase is er een relatief hoog percentage grootkaliber pomelo's (maat 8), die minder populair zijn op de lokale markten. De grote uitdaging op dit moment is dan ook om voldoende pomelo's te krijgen die passen bij de gewenste Europese maten 9 tot 12," aldus Madhu Kalyapura Munikrishnappa, productspecialist bij Don Limon in Hamburg.
De pomelo's van groot kaliber worden nu steeds vaker gekocht door importeurs in de Oost-Europese havens Riga, Klaipeda en Constanta.
Langere transittijden kenmerken de marktdynamiek
Door de hoge inkoopprijzen en vrachttarieven waren de inkoopkosten aanvankelijk relatief hoog. De zeevrachtkosten zijn sinds het begin van het seizoen met ongeveer 50% gedaald, maar volgens de laatste informatie zullen de vrachttarieven bij de oorsprong weer stijgen. Ondertussen wordt de start van het pomeloseizoen gekarakteriseerd door vertragingen van de schepen. Kalyapura: "De gebruikelijke transittijd van Xiamen naar Rotterdam is 35 dagen via het Suezkanaal, maar met de alternatieve route via Kaap de Goede Hoop is dat 45 dagen. Andere factoren, zoals vertragingen in de zeehavens, leiden vaak tot extra vertragingen van 10-15 dagen."
Desondanks is de vraag tot nu toe tevredenstellend. "De vraag naar pomelo's is meestal hoog aan het begin van het seizoen. Daarnaast waren veel Nederlandse importeurs aanvankelijk wat terughoudend vanwege de hoge vrachtprijzen en langere transittijden, waardoor ze minder grote hoeveelheden geïmporteerd hebben. Dit kan er mogelijk voor zorgen dat de vraag hoog blijft, zelfs enkele weken na de start van het seizoen."
In de Chinese teelt is er al enkele jaren een sterke trend naar rode in plaats van witte pomelo's, wat vooral te maken heeft met de toegenomen binnenlandse vraag naar rode pomelo's. "Vanwege het tekort aan kleine witte pomelo's verwachten we dat het exportseizoen in deze categorie vroeg zal eindigen, tegen het einde van januari. We gaan er ook vanuit dat deze trend zich de komende jaren zal voortzetten. Dit betekent dat het aanbod van witte pomelo's waarschijnlijk zal blijven dalen, terwijl rode pomelo's de markt zullen domineren," voegt Kalyapura eraan toe.
Integraal onderdeel van winterportefeuille
Don Limon importeert en distribueert Chinese pomelo's al zo'n tien jaar. Ondanks de vele uitdagingen in de teelt en de soms moeilijke marktomstandigheden, is het importvolume elk jaar gestegen. "We beschouwen pomelo's nog steeds als een groeiproduct en zijn ervan overtuigd dat er nog veel marketingpotentieel in zit. In lijn met de uitbreiding van ons team en de opgedane expertise, streven we ernaar de volumes de komende jaren verder te verhogen. Hoewel de pomelo een relatief korte afzetperiode heeft, heeft het zich inmiddels gepositioneerd als een essentieel onderdeel van ons winterassortiment. Vandaag de dag leveren we pomelo's onder ons eigen merk Don Limon aan zowel de foodretail als de groothandel, onder andere in Oost-Europa, Italië en Frankrijk. Gezien de eerder genoemde marktontwikkelingen verwachten we dat de vraag de komende jaren hoger zal blijven dan het aanbod. Als Don Limon sluiten we niet uit dat we op middellange termijn naast China ook andere herkomstlanden gaan verkennen," concludeert Schindler.
Voor meer informatie:
Andreas Schindler
Don Limon GmbH
Groothandelsmarkt Hamburg
Tel.: +49 40 30954990
[email protected]
https://don-limon.com/de/