Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Het wow-effect delen met de wereld"

"Meer zon, meer fruit in biosappen van JuicEvolution"

Tholen - Voormalig judo-, bokser- en sambotopsporter Felipe Homeylev uit Rotterdam werd na zijn carrière jeugdtrainer van talentvolle boksers en judoka's. Internationale successen werden gecombineerd met zijn passie voor sportvoeding. Na het behalen van zijn bachelordiploma Proces- en foodtechnologie, richtte hij in 2019 zijn aandacht in eerste instantie op de ontwikkeling van handalcohol. Succesvol lanceerde hij tijdens de coronatijd de alcohol, die landelijk overal ingezet werd. Met een zuiveringsgehalte van 75% voldeed het daarmee aan de gewenste standaard. Dit succes vormde de basis voor de latere ontwikkeling van bio-sappen.

JuicEvolution, 100% bio- en Skal-gecertificeerd

Zelf persen
Felipe heeft tijdens zijn sportcarrière ontdekt dat het drinken van voedingssappen in bijvoorbeeld sportscholen niet de smaaksensatie genereerde die hij voor ogen had. Felipe: "Ik begon thuis met het maken van mijn eigen sappen, combineerde groenten en fruit en perste zelf. Het nadeel is dat wanneer je zelf perst, de voedingswaarde na vier uur met ruim 40% afneemt. De smaak wordt dus ook minder. Neem bijvoorbeeld bietensap; als je dat perst, begint het na een korte tijd al bruin te worden." Felipe ging er desondanks zelf op uit om de door hem geproduceerde sappen te testen. Familie en vrienden gaven hem advies en al snel bleek dat het niet tot het gewenste resultaat zou leiden. Zijn ambitie kon hij nog onvoldoende zakelijke basis geven om er echt een succes van te maken.

Oriëntatie
Een belangrijk vraagstuk was hoe je sappen met een hoge voedingswaarde kunt produceren en laten bottelen zonder dat de voedingswaarde en smaak afnemen. Felipe: "Door mijn werk voor een logistiek bedrijf reisde ik de hele wereld over. Voor een afspraak bij een bedrijf kwam ik in Ankara in Turkije terecht. Op een ochtend liep ik door de stad en zag bij toeval een bedrijf dat sappen produceerde. Ik liep gewoon naar binnen en werd hartelijk ontvangen. Ik vertelde mijn verhaal, mijn ambitie en maakte duidelijk tegen welke problemen ik in Nederland aan was gelopen." Het bleek een ommekeer in het proces. Het was inmiddels 2022. Felipe: "Ongelofelijk was het, de bedrijfsleider en directie waren zo enthousiast dat ze een team van tien specialisten inzette. Samen met hen heb ik gedurende bijna een jaar op locatie en op afstand samengewerkt." Het bedrijf in Ankara is een groot productiebedrijf dat jaarlijks 120 miljoen flessen bottelt met biologische dranken. 7700 biologische telers in Turkije hebben zich verenigd in een coöperatie die de fabriek voorzien van hun producten.

Introductie in Nederland
Het resultaat was dat eind 2022 de eerste sappen naar Nederland werden getransporteerd net op tijd voor de Horeca Beurs in Den Haag. Daar ontving hij de stand-prijs voor de beste stand. Zijn sappen vielen lekker in de smaak. Door het succes van JuicEvolution tijdens de Haagse Horeca Beurs had hij te weinig voorraad om op de Horecava van 2023 zich volwaardig te kunnen presenteren. Felipe: "Toch heb ik het gedaan. Ik wilde deze kans niet aan me voorbij laten gaan. Het succes was groot, de bezoekers vonden de sappen echt heel lekker. Mijn sappen werden gekwalificeerd als het meeste innovatieve drankje, dat was een hele eer."

JuicEvolution presentatie tijdens Tour de France Femmes 2024 in Rotterdam. Rechts Felipe

Grote sprong
Begin 2024 gaat Felipe met JuicEvolution de spreekwoordelijke boer op. Hij maakt afspraken met supermarkten, sportscholen en sportclubs. De laatste twee marktsegmenten werden een succes: "Door mijn sportervaring kwam ik snel binnen bij sportscholen en bij sportverenigingen. Al snel werden vele flessen besteld. De supermarkten, dat was een ander verhaal. Ze namen vaak niet de tijd, waren niet geïnteresseerd in mijn verhaal en zelfs proeven wilden ze veelal niet, dat vond ik echt een enorme domper. Je verwacht toch juist dat de traditionele supermarkten, in deze tijd, een open mindset hebben voor biologische innovaties, nee dus." Felipe liet zich niet ontmoedigen en maakte een grote sprong naar de biologische supermarkten. Felipe: "Dat vond ik eigenlijk veel spannender, je komt daar als nieuwkomer bij vaak zeer ervaren professionele biologische vakmensen, die een geweldige hoeveelheid ervaring en kennis hebben opgebouwd." Zijn inspanningen worden gesignaleerd door de eigenaar van de Biowinkel in Utrecht. Felipe: "Ja, dat was geweldig, de eigenaar gaf mij de gelegenheid om een aantal flessen met onze sappen in hun koeling te presenteren. Dat was vorige maand. Tijdens de opening van de Biowinkel afgelopen vrijdag en zaterdag had ik samen met de eigenaar afgesproken dat we per dag zes flesjes JuicEvolution zouden gaan verkopen. Het werden er tweehonderd."

Dankbaar
Felipe: "Schaalbaarheid is de uitdaging voor de komende tijd. We hebben inmiddels ook twee retailers in Glasgow. Samen met onze producent in Ankara zijn we aan het kijken hoe we bijvoorbeeld de CO₂-footprint kunnen verlagen door de productie en het transport nog efficiënter te organiseren, daarbij compenseren we de huidige uitstoot door bomen in Nederland te planten. Want ik wil wat terugdoen voor de mens en maatschappij, voor alle consumenten, b2b partners, mijn familie en vrienden, want zonder hen had ik dit succes nooit kunnen bereiken."

Voor meer informatie:
Felipe Homeylev
JuicEvolution Benelux BV
Zuidbaan 547e
2841 MJ Moordrecht
[email protected]
www.myjuicevolution.com