Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Al 3.000 hectare Leanri mandarijnen in Spanje

Leanri is nog steeds een vrij nieuw mandarijnenras. De eerste aanplant vond plaats in 2017 en pas in 2020 werd het areaal fors opgeschaald. "De eerste kilo's werden in 2021-22 op de markt gebracht, maar dat waren er nog niet zo veel. Dit jaar worden voor het eerst echt grote volumes verwacht", vertelt Charo Marín van ANB-GCM Material Vegetal, de eigenaar van deze variëteit.

Vorig seizoen werd er zo'n 11 miljoen kilo van deze mandarijn verkocht. Dit seizoen wijzen de eerste ramingen op een verdubbeling van dat aantal, circa 21 miljoen kilo.

Inmiddels is er in Spanje al zo'n 3.000 hectare aangeplant met de Leanri mandarijn. "De beschikbare licenties raken stilaan op. Over twee jaar zullen ze allemaal toegekend zijn", zegt Marín. "Het ras is niet alleen aantrekkelijk door de goede verkoopresultaten, maar ook door het afnemen van de onzekerheden op teelttechnisch vlak."

"Een beschermde variëteit heeft een teeltlimiet, en dat geldt dus ook voor Leanri", voegt Marín toe. "Er is nu een maximum van 4.000 hectare vastgesteld, en dit aantal wordt alleen herzien als de markt daarom vraagt."

Van de huidige 3.000 hectare ligt ongeveer 43% in Andalusië, 53% in de Valenciaanse Gemeenschap, en de rest in Murcia en Catalonië. De oogst start in de vroegste teeltgebieden eind december en loopt in de latere gebieden door tot eind maart. "Een groot voordeel van deze variëteit is de lange oogstperiode, waardoor er meer flexibiliteit in de afzet mogelijk is", legt Marín uit.

Het sterkste punt van Leanri is volgens de eigenaars van de variëteit de eetkwaliteit en de knapperige textuur. Daarnaast vallen ook de maatvoering en de kleur op. In de steeds competitievere markt in het tweede deel van het mandarijnenseizoen onderscheidt Leanri zich als een allrounder – aantrekkelijk voor zowel teler als handelaar, maar vooral ook voor de consument door de combinatie van smaak, textuur en uitstraling. "Marketing kan misschien de eerste koop stimuleren, maar zelden een herhaalaankoop. Wie Leanri proeft, keert zeker terug", benadrukt Marín.

Dit jaar lanceert de club een nieuwe campagne met de slogan "Leanri, je bent echt groots". "Groots in alle opzichten: maat, smaak, houdbaarheid en winstgevendheid. We blijven ook dit jaar onze community versterken met nieuwe communicatie-initiatieven", besluit Marín.