Tholen - Deze week staat Vlaanderen weer in het teken van de Week van de Friet. VLAM heeft, in samenwerking met de frituursector, van 8 tot en met 15 november weer verschillende promoties ingezet om de consument naar de frituur (snackbar red.) te trekken voor haar Belgische trots. "Deze editie staat echt in het teken van geur. We hebben een radiospotje gemaakt en doen veel op sociale media rond het thema geur. Deze herkenbare geur ruik je dan wel niet door een scherm of radio, maar we hopen dat het idee menig consument verleidt", vertelt Katrien De Nul van VLAM.
Uit kwantitatief onderzoek van VLAM blijkt dat bijna alle Vlamingen (92%) vinden dat frietjes van de frituur onlosmakelijk verbonden zijn aan de Belgische eetcultuur. Ook de erkenning van het frietkot (snackbar red.) als Belgisch immaterieel cultureel erfgoed, is volgens 88% van de bevraagde Vlamingen niet meer dan terecht. "Dat sterke gevoel van trots en traditie over frietjes van de frituur scheert dan ook hoge toppen", legt Katrien uit. "En dat is ook waarom we het doen. Het is een belangrijk onderdeel van onze cultuur. De Week van de Friet zet niet in op diepvriesfriet of friet in de supermarkt, maar echt op frietjes van de frituur, zoals wij het in Vlaanderen, maar eigenlijk in heel Belgiƫ kennen. De vers gesneden friet, die in elk dorp, op de hoek van de straat te halen is. Daar zijn we fier op en het verdient het om eens extra in de kijker gezet te worden."
Guilty pleasure
Sinds corona vieren gezonde producten hoogtij. Gezond snacken wordt steeds populairder en men lijkt zich alsmaar meer bewust van een gezonde levensstijl, maar toch blijkt dat dergelijke genotsmomentjes als een frietje halen nooit zal verdwijnen. "Is het gezond? Nee, en dat gaan we ook niet beweren. Toch merken we dat consumenten zich de guilty pleasure niet laten afnemen. De frituur zit zo verankerd dat de gezondheidsgolf zeker niet voor een daling heeft gezorgd, maar we zien juist het tegenovergestelde. Onderzoek in 2023 toonde dat 21 procent van de Vlamingen wekelijks gaat, 16 procent een paar keer per maand en 24 procent bezoekt maandelijks de frituur. Dat is in het afgelopen jaar weer een stijging ten opzichte van het jaar ervoor. Het geeft aan dat het nog altijd een belangrijk onderdeel is van de cultuur."
Bintje als ideale aardappel
"Hierbij hebben we het uiteraard wel over de vers, bewerkte, versneden friet", verduidelijkt Katrien. "De meeste zaken zullen niet meer zelf hun aardappelen schillen en snijden, maar er zijn steeds meer spelers in de sector die zich hierop toespitsen. Deze krijgen ze vers aangeleverd. De populairste aardappel hiervoor is nog altijd het Bintje. Zeker voor de friturist is dit traditiegetrouw de aardappel die voor friet gebruikt moet worden. Het moet een Bintje zijn en dat is ook de reden dat er in Belgiƫ nog altijd zo veel Bintje wordt geteeld. Er is een grote afzetmarkt, omdat frituuruitbaters het zien als de aardappel met de beste smaak, die de ideale kleuring heeft als friet."
Week van de Friet
In de campagne van 2024 ligt de focus op de geur van friet. "Iedereen weet natuurlijk gelijk welke geur dit is. In een gloednieuwe radiospot staat de geur van frietjes van de frituur dan ook centraal. De spot moet ervoor zorgen dat de goesting in frietjes wordt aangewakkerd bij de Vlaming en dat hij of zij de weg naar zijn of haar frituur blijft vinden. Van 8 tot 15 november zal de spot gedurende de dag te horen zijn op o.a. Q-Music, Joe FM, StuBru en MNM. Ook via samenwerking met influencers en via Instagram en Facebook zal de goesting in frietjes van de frituur aangewakkerd worden. De frituristen kiezen zelf hoe ze inhaken op de Week van de Friet en welke 'speciallekes' ze eventueel voorzien", besluit ze.
Voor meer informatie:
Katrien De Nul
VLAM
+32 2 486 64 94
[email protected]
www.vlam.be