Dit jaar waren de veldomstandigheden voor de uienteelt in de regio Niederrhein extreem moeilijk. "Door de zware regenval in het voorjaar verloren we ongeveer 10 procent van ons teeltgebied. Dergelijke omstandigheden heb ik persoonlijk sinds 1991 niet meer meegemaakt. De voorraden in andere erkende teeltregio's, zoals de Pfalz, hebben ook zwaar geleden, wat heeft geleid tot een hoog percentage kleine afvallers, een verhoogde ziektedruk en uiteindelijk meer probleempartijen. Vooral op ons bedrijf is de kwaliteit tot nu toe vrij gemiddeld, hoewel we al hard genoeg zijn gestraft door de verliezen aan het begin van het seizoen," vertelt Hermann-Josef Jansen, directeur van het gelijknamige bedrijf in Brüggen.
Dit jaar was er een bijna naadloze seizoensovergang van de oude bewaaruien naar de eerste winteruien eind juni, vervolgt Jansen. "Op dat moment waren de prijzen nog relatief stevig en hoog. De druk op de markt nam vervolgens toe bij de start van de hoofdoogst, hoewel de uienmarkt na de opslagperiode weer enigszins tot rust kwam. Er zijn momenteel geen grote hoeveelheden op de markt, maar dat betekent niet dat er geen hoeveelheden in voorraad zijn. Integendeel: het uienareaal is de afgelopen jaren gestaag toegenomen, wat vooral te danken is aan het groeiende aantal uientelers. Dit heeft weer te maken met de toegenomen exportvraag, met name in Nederland. Zelf exporteren we ook wat geschild product naar Nederland, waarbij de ligging in de directe nabijheid van de grens natuurlijk een voordeel is."
Productie van geschilde uien
Het zaaien was dit jaar extreem laat. Jansen: "Normaal beginnen we eind maart op grote schaal. Dit jaar zijn we pas half april echt begonnen en gingen de laatste bollen pas in mei de grond in. Dit betekende uiteindelijk dat sommige gebieden helemaal geen kwaliteit produceerden, naast de eerder genoemde verliezen van 10 procent. Als gevolg hiervan kwam de hoofdoogst dit jaar relatief laat op gang, met sommige gewassen die pas half oktober rijp waren."
Allerlei uienproducten
Hermann-Josef Jansen begon begin jaren negentig met slechts één hectare uienteelt. "De afzet was in het begin echter moeilijk. Toen deed zich de kans voor om een bedrijf met geïntegreerde uienverwerking in Erkelenz en zijn klantenbestand over te nemen. Zo konden we relatief snel aan de slag. Sindsdien hebben we onze teeltcapaciteiten steeds aangepast aan de groeiende vraag. Momenteel leveren we aan een breed scala aan klanten, van kleine cateringbedrijven tot grote sla- of conservenfabrieken. De producteisen zijn echter in alle segmenten relatief gelijk: mensen willen een product dat zo lang mogelijk houdbaar, hygiënisch en risicovrij is. Tegenwoordig bieden we onze uienproducten bijna uitsluitend aan in zakken van 10 kg en dozen van 20 kg. Naast ongepelde en geschilde uien zijn we vooral gespecialiseerd in de productie en verkoop van uienblokjes in een breed scala aan variëteiten."
Hermann-Josef en Philipp Jansen in het magazijn voor rode uien.
Toegenomen vraag naar geschilde rode uien
Het bedrijf Jansen richt zich voornamelijk op de productie en verwerking van gele uien, hoewel de rode ui ook een mooie groei doormaakt. "De rode ui is altijd een nicheproduct geweest, maar de laatste jaren is er steeds meer vraag vanuit de industrie. Ook op het gebied van rode, gepelde uien zien we verdere groeimogelijkheden. Het gewas zelf is echter niet voor iedereen weggelegd: teelt, bewaring en verwerking zijn veel ingewikkelder dan bij gele uien."
"Toename probleempartijen maakt prijsstructuur kapot"
Niet de inflatie, maar de beschikbare hoeveelheden en kwaliteiten bepalen de prijzen op de uienmarkt, merkt Jansen ook op. "Door de eerder genoemde areaaluitbreiding is er meer kwantiteit beschikbaar, maar in veel gevallen ontbreekt de kwaliteit om navenant hoge prijzen te vragen. Naar mijn mening zal de grote uitdaging voor de toekomst ook zijn om de uien van slechte kwaliteit die door nieuwkomers worden geteeld, op de markt te brengen. In het huidige seizoen wordt al duidelijk dat de vele bestaande probleempartijen de prijsstructuur vernietigen. In het geval van aardappelen, bijvoorbeeld, worden de producten van mindere kwaliteit altijd gebruikt, of het nu gaat om vlokken, diervoeder of biogas. Voor uien daarentegen is er tegenwoordig geen tweede-keuzemarkt, waardoor dit product vaak geen markt vindt."
Philipp Jansen toont vers geplante winteruien.
Voor meer informatie:
Hermann-Josef & Philipp Jansen
Zwiebel Jansen GmbH
Haverslohe 31
41379 Brüggen, Duitsland
Tel: +49 2163 50 67
[email protected]
www.zwiebel-jansen.de