Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Ontwikkeling van een eigen crossdock-app"

Aloys Roemaat Transport, gevestigd in de fraaie Achterhoek, mag zich een voorloper noemen in de digitalisering van logistieke processen. Het bedrijf zet nu de eerste stappen in logistieke implementatie van AI. Daan Schippers, ICT-coördinator, vertelt over de ontwikkeling van een eigen crossdock-app en het belang van strategische samenwerking.

Bij Aloys Roemaat Transport in Lichtenvoorde staat innovatie centraal. Het helpt de onderneming verder te groeien. Er zijn locaties in Lichtenvoorde, Groenlo, Winterswijk en een nieuw pand van 8000 vierkante meter in Varsseveld. De rol van digitalisering is cruciaal in deze ontwikkeling. De afgelopen jaren implementeerde het bedrijf verschillende pakketten, zoals een transportmanagementsysteem (TMS), een warehousemanagementsysteem (WMS), en AFAS-software voor HR-registraties. Inmiddels zijn die geïntegreerd in de processen van het bedrijf, vertelt Schippers. 'We zijn momenteel bezig met de implementatie van een tijdsregistratiepakket, waardoor het in- en uitklokken van medewerkers efficiënter verloopt.'

Extra stimulans
Vooral in de crossdock-activiteiten gaat automatisering een prominente rol spelen. 'We willen dat papierwerk wordt geëlimineerd om fouten te verminderen en het proces te standaardiseren.' De groei van Roemaat is volgens Schippers mede te danken aan de flexibele klantgerichte dienstverlening. Een flexibiliteit die door digitale toepassingen een extra stimulans krijgt.'Wij kunnen transport, warehousing en forwarding volledig voor onze klanten verzorgen, of delen ervan uitbesteden. Door onze veelzijdigheid in service zijn we in staat klanten oplossingen op maat te bieden. Wat uiteraard weer bijdraagt aan onze groei.'

Crossdock-app
Een van de meest innovatieve stappen van Roemaat Transport is de ontwikkeling van een eigen crossdock-app. Dat gebeurt in samenwerking met Bullit Digital, een softwareontwikkelaar uit Groenlo. Deze app, waarin AI een belangrijke rol speelt, helpt het bedrijf efficiënter om te gaan met de verdeling en doorvoer van goederen op het crossdock. 'AI gaat ons helpen om de locaties dynamisch in te richten op basis van historische data. Zo kunnen we bijvoorbeeld voorspellen dat op een bepaalde dag in het jaar veel zendingen naar een specifieke regio zullen gaan, waardoor we onze processen daarop kunnen afstemmen,' aldus Schippers.

Kennispartner
De samenwerking met Bullit Digital is niet alleen technologisch van belang, maar ook strategisch. 'We zien hen ook als een kennispartner,' zegt Schippers. 'Samen vertalen we onze logistieke wensen naar een applicatie. Zij ontwikkelen die verder met AI-toepassingen. Zij brengen veel ideeën in om met AI onze logistieke processen verder te optimaliseren. Onze samenwerking leert dat het cruciaal is om zo'n partner te hebben wil je digitalisering effectief laten verlopen.'

Digitaliseringsscan
Onlangs nam Roemaat deel aan de digitaliseringsscan van TLN. Dat hielp om het digitale landschap in kaart te brengen, vertelt Schippers. 'Het was een laagdrempelige manier om te zien hoe onze ICT-omgeving er uitziet. Dat is vooral handig omdat wij geen uitgebreide ICT-afdeling hebben.' De scan gaf niet alleen inzicht in de huidige stand van zaken, maar ook in mogelijke uitbreidingen. 'Het helpt ons vooruit te denken en te kijken welke systemen bij ons passen.' Een ander belangrijk aspect van de digitaliseringsscan is het actief sturen op de data die worden verzameld door digitaal te werken. 'We hebben een data-analist in dienst die rapportages opstelt waarmee we onze processen verder kunnen verbeteren. We sturen dus niet alleen op automatisering, maar ook op de informatie die daaruit voortkomt', aldus Schippers.

Ondersteunend
Roemaat is ambitieus als het gaat om verdere digitalisering en de toepassing van AI, maar blijft altijd de menselijke kant in het oog houden. 'Wij willen de mens niet vervangen door AI,' benadrukt Schippers. 'Persoonlijke service blijven we altijd bieden. AI kan daarin ondersteunend zijn, bijvoorbeeld bij het opstellen van offertes of het beantwoorden van standaard klantvragen. Maar uiteindelijk is het de mens die de persoonlijke aandacht toevoegt en dat vinden wij heel belangrijk. Onze slogan is ook niet voor niets Samen. Onderweg.'

Volgende stap
De toekomst van het bedrijf ziet er rooskleurig uit. 'We willen ons blijven ontwikkelen op het gebied van digitalisering, maar ook op ICT-veiligheid. Daarom bewaken we regelmatig met onze partners dat onze systemen veilig en up-to-date zijn en blijven.'

Die combinatie van innovatie, groei en focus op de mens is volgens Schippers de kracht van het bedrijf. 'We zijn trots op wat we tot nu toe hebben bereikt, maar kijken ook altijd vooruit naar wat de volgende stap kan zijn.' Er liggen in digitalisering en AI mooie kansen voor de sector, mits er wordt samengewerkt, denkt hij. 'Succesvolle digitalisering en AI-implementatie vragen om samenwerking met externe partners die de juiste expertise inbrengen. Het is essentieel om met dergelijke partners te werken omdat je zo gezamenlijk processen kunt optimaliseren en innovatie kunt stimuleren.'

Bron: TLN

Publicatiedatum: