Nu de aardappeloogst in Frankrijk bijna is afgerond, is het de vraag wat we kunnen verwachten van het seizoen. Francisco Moya, algemeen directeur van het Vitalis-netwerk, deelt zijn inzichten.
"Wispelturige en natte weersomstandigheden"
"Het grillige en natte weer na de zomer heeft de verwachtingen die we aanvankelijk hadden – ook bij de Potato Europe begin september – bijgesteld. De hoeveelheid aardappelen die beschikbaar is, blijkt toch wat lager te zijn dan eerder ingeschat. Hoewel we het niet voor alle regio's kunnen veralgemeniseren, lijkt de oogst niet zo overvloedig als we eerst dachten. Maar zolang de laatste kilo's nog niet uit de grond zijn, blijft het lastig te zeggen", stelt Francisco Moya.
Nu de hoeveelheden duidelijker worden, rijst er onzekerheid over de kwaliteit. "Door het natte weer zijn er zeker wat vraagtekens bij de houdbaarheid van bepaalde partijen voor lange opslag. En de latere oogst kan ook gevolgen hebben, maar het is nog te vroeg om daar iets definitiefs over te zeggen. Over één of twee maanden hebben we daar meer zicht op."
Francisco Moya
Een dynamische markt in binnen- en buitenland
Wat de afzet betreft, is er echter geen reden tot zorg. "De markt is momenteel gunstig en de verkoop verloopt goed. De vraag ligt hoger dan vorig jaar rond dezelfde tijd, waarschijnlijk door iets gunstigere prijzen. Zowel in Frankrijk als op de exportmarkt lijkt er voldoende vraag te zijn, met name uit grote markten als Spanje, Italië en Portugal. Ook Oost-Europa, met landen zoals Hongarije, Slowakije en Roemenië, doen goed mee. De vraag is zelfs wat eerder op gang gekomen dan vorig jaar voor sommige afzetmarkten."
"Weinig producten hebben zo'n sterke aantrekkingskracht"
"De vraag naar aardappelen is breed en veelbelovend in Frankrijk", vertelt Francisco Moya. Heeft de media-aandacht hier iets mee te maken? "De Franse aardappel krijgt volop aandacht in de media. Wekelijks verschijnen er tv-reportages over aardappelen en de behoefte om het areaal uit te breiden om de industrie van voldoende grondstoffen te voorzien. De sector groeit, zowel in Frankrijk, waar nieuwe fabrieken openen, als internationaal. Er zijn maar weinig producten met zo'n bijna 'gouden' reputatie", voegt Francisco Moya toe. Hij benadrukt wel het belang van realisme en goede communicatie binnen de sector. "We moeten niet te hard van stapel lopen. Deze groei moet gecontroleerd gebeuren om een gezond evenwicht te bewaren. We moeten het huidige marktsucces niet verwarren met duurzame langetermijnvooruitzichten." In dit kader riep de UNPT afgelopen maand op tot "voorzichtigheid en strategische planning voor een beheerst marktontwikkelingsproces."
Voor meer informatie:
Francisco Moya
Réseau Vitalis
Tel: +33 3 87 92 42 33 (Frankrijk)
[email protected]