Een coalitie van retailers, foodservice-bedrijven, wetenschappers en NGO's, waaronder Hessing Supervers, Hak en supermarkten Albert Heijn, Jumbo, Aldi, Lidl en PLUS roept de Nederlandse overheid in een brief aan staatssecretaris Karremans op om de Nutri-Score verder te versterken.
"Het voedsellogo helpt steeds meer consumenten aantoonbaar bij het maken van gezondere voedingskeuzes", zo valt er in de brief te lezen. "Ook stimuleert het producenten en retailers hun producten te verbeteren. Nutri-Score is een waardevolle aanvulling op bestaande voedingsvoorlichting, zoals de Schijf van Vijf. Ook is het voedsellogo uniek omdat het op een volledig transparante en wetenschappelijke manier wordt bepaald."
Ze doen drie aanbevelingen:
- Meer voorlichting: De overheid moet via campagnes en ambassadeurs consumenten beter informeren over Nutri-Score.
- Delen van best practices: Er moet een platform komen waar bedrijven ervaringen kunnen uitwisselen om de implementatie van Nutri-Score te versnellen.
- Europese verplichting: Nutri-Score moet verplicht worden op alle producten in de EU voor meer transparantie en een gelijk speelveld voor producenten.
Nutri-Score wordt al breed toegepast door retailers zoals Albert Heijn, Lidl, en Jumbo, en helpt consumenten gezondere keuzes te maken. De coalitie hoopt dat de overheid deze aanbevelingen ondersteunt voor een gezondere levensstijl in Europa.
Lees hier de brief van het collectief