Growy heeft een nieuw teeltbedrijf in Singapore geopend en is overgestapt van een onderzoeks- en ontwikkelingsfase naar commerciële activiteiten.
"Dit is de eerste grootschalige vertical farm in Azië en heeft ook een grote mate van automatisering vergeleken met andere farms in de regio. We hebben niet al te veel veranderd aan de hardware van het teeltbedrijf, maar we hebben wel veel van onze eigen software geïmplementeerd waar mogelijk," zegt Ard van de Kreeke, oprichter van Growy.
Ard van de Kreeke opent het evenement
Met een oppervlakte van 8.000 m² en geavanceerde automatisering levert Growy in Singapore nu 34 verschillende producten aan meer dan 40 gerenommeerde hotels en restaurants in de stad. Het teeltbedrijf, dat opereert onder het gerenommeerde merk Chef's Farm uit Amsterdam, teelt microgroenten zoals amarant en shiso, kruiden zoals basilicum en peterselie, en babybladvariëteiten zoals boerenkoolmixen.
"Dit teeltbedrijf verschilt veel van ons Amsterdamse bedrijf. Hier werken we met grotere batches met compleet andere groeiomstandigheden. Het Amsterdamse teeltbedrijf is een next level versie van die in Singapore, met nog hogere automatisering, lagere CAPEX, energieverbruik en arbeidskosten," zegt Laura van de Kreeke, Markcom manager bij Growy.
Minister van Duurzaamheid en Milieu dr. Koh Poh Koon, Executive Vice President van de Singapore Economic Development, Lim Wey-Len, CEO van de Singapore Food Agency, Damian Chan, directeur van Growy, Ard van de Kreeke, en plaatsvervangend hoofd van de ambassade van het Koninkrijk der Nederlanden in Singapore, de heer Chris Devillers.
Een hoogtepunt is de Singapore Salad Mix, met ingrediënten als Bok Choy, Naibai en Tatsoi. Deze mix is zorgvuldig ontwikkeld in samenwerking met lokale chef-koks om unieke smaken en levendige kleuren te laten zien. De feedback van pilottests in het Central Business District en hawkercentra (eetpleintjes) was overweldigend positief. Dat de Singapore Salad Mix bij consumenten in de smaak valt, blijkt wel uit de goede reacties.
Growy streeft ernaar om tegen het einde van het jaar de retailmarkt te betreden en de groenten die onder het Growy-merk worden verkocht rechtstreeks naar de Singaporese buurten te brengen. "We zien Singapore als de perfecte stap naar de Aziatische markt, omdat Singapore veel aandacht besteedt aan duurzaamheid en voedselzekerheid. We willen heel Singapore voorzien van verse bladgroenten en in de toekomst ook champignons, aardbeien en tomaten gaan leveren. De recente faillissementen in Singapore hebben dezelfde oorzaak als andere teeltbedrijven wereldwijd, het komt allemaal door de hoge kostprijzen. We geloven nog steeds dat we een impact kunnen hebben door onze lagere kostprijs en hoge opbrengsten," bevestigt Laura.
Als advies voor beginnende telers richt Ard zich op het hoofddoel: "Betaalbaar en duurzaam voedsel toegankelijk maken voor iedereen. De marktprijzen voor bladgroenten zijn hier waanzinnig hoog, zelfs bij andere teeltbedrijven in de stad. Wij geloven nog steeds dat iedereen lekker, gezond en duurzaam voedsel verdient, waar je ook bent. Focus op CAPEX, arbeid en energie in je teeltbedrijf, en maak het niet te ingewikkeld."
Voor meer informatie:
Ard van de Kreeke
Growy
www.growy.nl