Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Nieuw zoeter grapefruitras: Redson

Een nieuwe kruising tussen grapefruit en pomelo, genaamd Redson, die zowel zoeter als bitterder is, zal deze winter snel beschikbaar zijn voor Europese klanten. Deze commerciële variëteit, die de afgelopen jaren in beperkte hoeveelheden verkrijgbaar was, zal binnenkort in grotere hoeveelheden te vinden zijn bij een grote Europese retailer.

Volgens Saar Ziv van BeFresh Europe is de nieuwe variëteit, ontwikkeld door het Volcani Instituut in Israël, een hybride die ontstaat uit de kruising van een pomelo en een grapefruit. De officiële naam van het ras is Einat, maar commercieel wordt het verkocht onder de naam Redson. "Ons bedrijf begon dit ras meer dan tien jaar geleden te testen. We hadden een aantal telers die op zoek waren naar afzetmogelijkheden, en we hebben het geprobeerd met ons netwerk van klanten. Meer recentelijk begonnen we wat meer succes te boeken. We introduceerden de Redson in Europa, maar in kleine volumes. Dit jaar verwachten we de volumes iets te kunnen verhogen, vooral omdat we een programma hebben met een foodretailer. We moeten hen veel krediet geven, want zij stonden open voor het idee en introduceerden de Redson bij hun klanten, wat positief werd ontvangen. Dit betekent dat ze het dit jaar kunnen beschouwen als iets wat ze breder willen aanbieden. Voor ons is dit een positieve ontwikkeling. We zijn net begonnen met verzenden in de afgelopen weken. We moeten nog zien hoe het gaat, maar we zijn redelijk optimistisch," zegt een hoopvolle Ziv.

Afnemende grapefruitconsumptie
Ziv geeft aan dat, hoewel de Redson commercieel beschikbaar is, de consumptie van grapefruit wereldwijd vermindert. "Grapefruit is niet de populairste vrucht, en de consumptie daalt in de meeste markten. Deze variëteit valt nog steeds onder de grapefruitcategorie. Het is 'gebruiksvriendelijker', maar het blijft een grote vrucht en heeft geen gemakkelijke schil. Elk jaar neemt de consumptie van grapefruit wereldwijd af. Ik heb cijfers gehoord die wijzen op een daling van 2% per jaar in Europa. Deze afname heeft te maken met verschillende factoren, zoals de smaak en het gebruiksgemak. Er is ook het probleem van grapefruit die in combinatie met hartmedicijnen kan interfereren. Aangezien deze medicijnen steeds vaker worden gebruikt, wordt dit een belangrijke factor. Bovendien is grapefruit minder aantrekkelijk voor de jongere generatie," legt Ziv uit.

Ondanks deze factoren zegt Ziv dat ze verschillende telers hebben die een aanzienlijk volume Redson beschikbaar hebben om aan de vraag te voldoen. "Het is niet het grootste ras, maar het heeft potentieel om een goed ras te zijn voor telers vanwege de hoge opbrengst. Hierdoor hebben we een goede voorraadbasis."

Europa, Noord-Amerika en uiteindelijk Azië in het vizier
Naast Europa, zegt Ziv dat Azië, als een grote markt die momenteel een goede grapefruit consumptie heeft, potentieel heeft voor Redson op de lange termijn. "Azië is een grote markt geworden voor grapefruit, maar het introduceren ervan is een lang vooruitzicht, ik denk niet dat daar al veel werk is verricht. Het was gewoon makkelijker om in Europa te beginnen. Redson exporteert ook naar Canada in Noord-Amerika. De eerste pogingen zijn in Europa gedaan, omdat daar de transittijd korter is en we sneller feedback krijgen. Eerst moeten we een soort succes zien te vinden in Europa, en als dat lukt kunnen we de export van Redson ook uitbreiden naar andere markten."

Voor meer informatie:
Saar Ziv
BeFresh Europe
Tel: +972 4 619 1736
[email protected]