Chiquita Brands (Florida) heeft van het Bureau voor de Intellectuele Eigendom van de Europese Unie (EUIPO) inschrijving als EU-merk verkregen voor verschillende levensmiddelen, waaronder vers fruit, voor het volgende beeldteken.
In mei 2020 heeft Compagnie financière de participation in Marseille bij het EUIPO gevraagd om dit merk ongeldig te verklaren, omdat het volgens hen geen onderscheidend vermogen had. In mei 2023 werd het merk inderdaad ongeldig verklaard, maar alleen voor vers fruit, waaronder bananen. Het EUIPO oordeelde dat het merk geen onderscheidend vermogen had voor deze producten en dat Chiquita Brands niet had bewezen dat het merk door gebruik wel onderscheidend was geworden, wat de ongeldigverklaring had kunnen voorkomen.
Chiquita Brands heeft de beslissing van het EUIPO aangevochten bij het Gerecht van de Europese Unie. In zijn uitspraak verwierp het Gerecht het beroep en bevestigde het de nietigheid van het merk voor vers fruit. Het Gerecht oordeelde dat zowel de vorm als het blauwgele kleurenschema van het merk geen onderscheidend vermogen hebben. De vorm van het merk is simpel en lijkt op een geometrische figuur (een variant van een ovaal), zonder opvallende of makkelijk te onthouden kenmerken. Bovendien worden ovale etiketten vaak gebruikt in de bananensector, omdat ze goed op gebogen fruit passen. Daarom zal deze vorm niet de aandacht van het publiek trekken of hen helpen de herkomst van het fruit te herkennen.
Wat de kleurstelling betreft, stelt het Gerecht vast dat het gaat om een combinatie van primaire kleuren die gebruikelijk zijn in de sector vers fruit en dat het gebruik ervan in het merk deze kleurstelling niet bijzonder kenmerkend of opvallend maakt. Deze kleuren kunnen deze waren dus niet onderscheiden.
Volgens het Gerecht is Chiquita Brands er niet in geslaagd aan te tonen dat haar merk, zoals het is ingeschreven, door gebruik op het gehele grondgebied van de Europese Unie onderscheidend vermogen heeft verkregen, zodat de commerciële herkomst van de betrokken producten kan worden vastgesteld. In de eerste plaats betreft het merendeel van het overgelegde bewijs slechts vier lidstaten, en het is niet aangetoond dat de situatie op de markt voor vers fruit in die landen hetzelfde was in andere lidstaten. Ten tweede komt het merk in bijna al het bewijs samen met extra beeld- of woordelementen, zoals het woord "Chiquita".
Voor meer informatie:
Jacques René Zammi
Chiquita Brands
Tel: +352 4303 3355
[email protected]
www.curia.europa.eu