Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Op bezoek in Noorwegen:

"Retailers waarderen de lange houdbaarheid van onze producten"

Tholen - "Omdat we in Fauske zijn gevestigd, zijn de snelweg en de spoorlijn naar het noorden van Noorwegen goed bereikbaar. Gelukkig hebben we toegang tot goedkope elektriciteit, waardoor de kosten laag blijven," vertelt Marius Johansen, oprichter van Grønt Fra Nord (GFN), een vertical farm in Noorwegen.

Lars Vik in de vertical farm in Fauske

Ondanks dat hij geen landbouwachtergrond heeft, was Marius vastbesloten een teeltbedrijf te starten op het eiland waar hij geboren en getogen is. Toen hij de markt analyseerde, ontdekte hij dat er behoefte is aan een stabiele aanvoer van knapperige sla, een product dat in de nationale keuken van de regio wordt gebruikt. Waarom dan een teeltbedrijf beginnen in the middle of nowhere?

Marius begon klein en verhuisde later naar een groter teeltbedrijf, hij vergrootte zijn teeltgebied met 600%. Het ombouwen van een voormalige autowinkel tot vertical farm is succesvol verlopen, maar er waren ook uitdagingen. GFN vond het erg handig om transportbanden te gebruiken voor de bewegende deuren, de betonnen vloer en de laadbakken aan de achterkant van de faciliteit. "Het is een soort vallen en opstaan geweest."

Klik hier om de fotoreportage te bekijken.

De verical farm met 15 lagen

Een sterke band met de gemeenschap
Fauske heeft een uitstekende waterkwaliteit, wat goed van pas komt bij het verbouwen van sla. Hebben jullie concurrentie in het 'hoge noorden'? "Wij niet," zegt Marius. Naast import zijn er een paar kassen in het gebied, legt hij uit, maar daar gebruiken de telers gewasbeschermingsmiddelen om ongedierte buiten de deur te houden. "Daardoor gaan hun producten veel minder lang mee dan de onze. Retailers waarderen het gemak van onze producten, die langer houdbaar zijn, omdat ze zo meer kunnen verkopen en minder afval hebben."

Daarnaast legt Marius uit dat exploitanten van glastuinbouwbedrijven hogere kosten hebben om hun bedrijf te beheren, "wat veel meer energie kost dan het exploiteren van een vertical farm van deze omvang." Een sterke band met de gemeenschap helpt zeker, legt Marius uit, vooral bij het opbouwen van een nieuw merk. "Dit heeft ons erg geholpen om vertrouwen op te bouwen en marktaandeel te winnen, lokaal en daarbuiten. We zijn hier erg dankbaar voor."

Klik hier om de fotoreportage te bekijken.

Crispisalat

Van handmatig naar halfautomatisch
Het bedrijf teelt één product, Crispisalat, wat knapperige sla betekent in het Noors. Marius wilde eerst de potentie van zijn bedrijf ontdekken voordat hij ging investeren in zaken die volgens hem niet essentieel zijn voor het runnen van een vertical farm, zoals volledige softwarecontrole en automatisering. "We hebben het op de harde manier geleerd," vertelt Marius. Al snel realiseerde hij zich dat het heel handig is om gebruik te maken van een bepaald automatiseringsniveau, dat hij 'sleutelautomatisering' noemt.

Lars Vik, een marktontwikkelaar bij GFN, past automatisering toe met behulp van kant-en-klare artikelen uit plaatselijke winkels. Van een regelsysteem voor de belichting, een doseersysteem voor voedingsstoffen en een klimaatcontrolesysteem tot een nieuwe geautomatiseerde verpakkingslijn, het heeft GFN geholpen om de manuren op het teeltbedrijf aanzienlijk te verminderen. Marius implementeert nu steeds meer elementen zoals tuinbouwsoftware.

Gront Fra Nord levert microgroenten en cressen aan verschillende winkels

"We zullen ook wat veranderingen doorvoeren om de teelt van microgroenten op te voeren en al onze automatisering te verbeteren. We zien potentieel in aardbeien en champignons," bevestigt Marius.

GFN is op zoek naar leegstaande faciliteiten in de regio en wil langzaam uitbreiden in het noorden, waar ze zichzelf hebben gepositioneerd als een van de belangrijkste leveranciers van indoor farming leveranciers van Coop. "Onze sla is geliefd bij de lokale bevolking omdat ze normaal gesproken geïmporteerde sla in de winkel zien liggen. De Noorse vlag op de verpakking werkt zeker," vertelt Marius trots.

Klik hier om de fotoreportage te bekijken.

Voor meer informatie:
Marius Johansen, algemeen directeur
Grønt Fra Nord
Tel.: +47 900 20 797
[email protected]
www.grontfranord.no