Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Barhi dadel wint aan populariteit in EU"

Het Egyptische dadelseizoen voor Barhi eindigde een paar weken geleden, en de resultaten zijn volgens Nihal Abdel Ghaffar, een van de pioniers van de Barhi-teelt en -export in Egypte, "zeer bevredigend".

Voordat de export van start ging, was er al sprake van een verbetering ten opzichte van het vorige seizoen. Volgens Nihal stegen de volumes met bijna 20% voor de meeste telers. Deze toename is vooral te danken aan de optimale klimatologische omstandigheden, en niet zozeer aan een uitbreiding van de teeltoppervlakte. "Het is belangrijk op te merken dat de meeste Barhi-plantages in Egypte relatief jong zijn, minder dan tien jaar oud. We zullen dus moeten afwachten hoe de uitbreiding van het areaal zich vertaalt in volumes. Deze toename zal waarschijnlijk exponentieel zijn, gezien de nieuwe aanplantingen. Aan de andere kant hadden we dit seizoen een warmer klimaat tijdens de bestuivingsperiode van de palmen, wat ideaal was voor de Barhi-dadels," zegt Nihal.

De Barhi-variëteit, die nieuw is in Egypte en op de markten, wordt volgens Nihal steeds populairder bij handelaren: "Dit seizoen hebben we een overweldigende vraag gezien. In 2022 wisten mijn klanten nog niet wat Barhi-dadels waren, maar nu bestellen ze ze keer op keer. Als ik beurzen zoals Fruit Attraction en Fruit Logistica bezoek, zijn er nooit genoeg monsters, en handelaren waarderen dit bijzondere fruit echt."

"Het bijzondere aan Barhi-dadels is dat het een dadel is, maar in tegenstelling tot andere dadels ook een verse vrucht, wat nogal ongewoon is. Het is een prachtige vrucht met een voortreffelijke smaak. Consumenten willen altijd graag iets nieuws proberen, en het is een nicheproduct dat nu aan populariteit wint," voegt Nihal toe.

Volgens Nihal heeft de Barhi-variëteit dit seizoen nieuwe markten op grotere schaal weten te bereiken. Ze legt uit: "Onze traditionele markten bevinden zich in het Verre Oosten, maar die zijn bijna verzadigd. Dankzij uitgebreide marketinginspanningen en succesvolle commerciële proeven hebben we dit seizoen veel grotere volumes geëxporteerd naar Europa en Canada. Deze markten zijn gewend aan halfdroge dadels uit Marokko en Tunesië, waar Barhi-dadels niet worden geteeld. De introductie van Barhi-dadels is dan ook een succes."

Barhi is daarnaast al bekend en wordt in veel landen geteeld, voegt Nihal toe: "Je vindt Barhi in Saoedi-Arabië, Jordanië, Libanon, Oman, Peru, Chili, Namibië, Californië en andere regio's. In Jordanië, onze grootste concurrent, wordt het in grote hoeveelheden geteeld. Toch hebben wij een belangrijk commercieel voordeel: seizoensgebondenheid. We exporteren op een moment in het jaar waarop er weinig Barhi van hoge kwaliteit beschikbaar is. Daarnaast hadden de meeste andere teeltlanden dit seizoen te maken met een lager aanbod door klimaatverandering."

Ondanks de stijgende vraag zijn de prijzen voor Egyptische Barhi dit seizoen gedaald, volgens de teler. Ze schat de daling op ongeveer 15% in vergelijking met vorig seizoen en verklaart dit door de toename van de volumes in Egypte en het aantal exporteurs, wat de onderlinge concurrentie aanwakkert. Lagere prijzen, in combinatie met hogere luchtvrachtkosten, hebben de marges van de telers verkleind. Nihal voegt eraan toe dat "prijzen onderhevig zijn aan de dynamiek tussen vraag en aanbod, dus het is moeilijk om een trend voor de komende jaren vast te stellen. We hebben een groeiende vraag en een groeiend aanbod die niet noodzakelijkerwijs overeenkomen."

De Barhi variëteit wordt steeds aantrekkelijker voor Egyptische telers, samen met een andere veelgevraagde variëteit, Medjool. "Er is echter geen concurrentie tussen de twee variëteiten," zegt Nihal. "Waar het klimaat goed is voor Medjool, is het slecht voor Barhi, en omgekeerd. Er zijn maar heel weinig gebieden waar deze twee leidende dadelrassen met elkaar concurreren. Er zal dus een toename zijn in areaal voor beide en een gedeelde aantrekkingskracht voor telers en exporteurs. We mogen ook niet vergeten dat de twee variëteiten niet volledig substitueerbaar zijn. Terwijl Medjool een lange houdbaarheid heeft, tot 18 maanden, is Barhi een vers en bederfelijk fruit."

"Het exportseizoen voor Barhi is daarom erg kort. Met de opkomst van een sterke internationale vraag voeren we bij Accretive Corp Agriculture proeven uit om het fruit in te vriezen en het seizoen te verlengen. We worden geholpen door een lange aanlooptijd en een beter begrip van en ervaring met deze variëteit. Terwijl de meeste Egyptische plantages minder dan tien jaar oud zijn, telen wij deze variëteit al meer dan 30 jaar," besluit Nihal.

Voor meer informatie:
Nihal Abdel Ghaffar
Accretive Co for agriculture (Atfa)
Tel: +201001914191
[email protected]
www.atfaegypt.com

Publicatiedatum: