Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Agricola Famosa

"Doel om export Braziliaanse meloenen 15% te verhogen"

Agricola Famosa, de grootste teler en exporteur van meloenen uit Brazilië, is van plan de export dit seizoen met minstens 10% tot 15% te verhogen. De nadruk ligt echter op het goedmaken van de verloren volumes en verkopen van eerder dit jaar. "Spanje was vroeg klaar, terwijl de Europese meloenenteelt eerder klaar was dan normaal. Hierdoor hadden we plotseling een lege markt om te bevoorraden. Onze logistiek werkt echter uitstekend, en onze breakbulkcapaciteit is dit seizoen verdubbeld," zegt Carlo Porro, CEO van Agricola Famosa.

Porro zegt dat de zware regenval in Brazilië eerder dit jaar een zegen is. "Natuurlijk was het schadelijk voor onze winterteelt en ons verlengseizoen. De resultaten waren niet goed, maar aan de andere kant is het grondwaterpeil gestegen en is de natuurlijke vegetatie sterk. Daarom begon het meloenenseizoen met een zeer goede kwaliteit. De markt begon erg sterk. Brazilië teelt gele meloen, maar de markt was niet goed met dalende prijzen. November is een moeilijke maand, de consumptie was oké. Wat we oogsten wordt regelmatig geconsumeerd in Europa, ook al zijn de prijzen niet geweldig. De markt is in balans met ons aanbod en onze consumptie."

Volumegroei door toegenomen vraag van supermarkten
"De grote volumegroei van ongeveer 15%, wat behoorlijk veel is, is te danken aan contracten met supermarkten. Onze belangrijkste volumegroei zou zijn van week 9 tot 30 door de Midden-Amerikaanse en Spaanse seizoenen. We zijn van plan om te oogsten wat we vorig jaar zijn kwijtgeraakt door de regen. We hebben alles kunnen oogsten. Vorig jaar hebben we 1.500 containers geëxporteerd, alleen al in het verlengseizoen. Ons totale volume is meer dan 10.000 containers voor het hele seizoen. We hebben waarschijnlijk nog eens 5.000 containers voor de binnenlandse markt in Brazilië. We zouden tussen de 14.000 en 15.000 containers fruit moeten leveren waarvan 10.000 containers geëxporteerd worden naar Europa, 1.500 naar de VS en Latijns-Amerika met een stijging van ongeveer 10%. Het is onze bedoeling om te herstellen wat verloren ging tijdens het regenseizoen, tijdens week 9 tot 30 met een stijging van 15%. We hopen te kunnen oogsten wat we in het vorige regenseizoen niet konden oogsten," verklaart Porro.

Britse markt
Hij zegt dat de volumes van Agricola Famosa op de Britse markt nog verder zullen toenemen. Dit is te danken aan een paar factoren waar het bedrijf bekend om staat, zegt Porro. "Het gaat heel goed met Melon & Co in het VK. Onze klanten zijn blij met de directe service van teler naar retailer, we halen record na record aan volumes dit jaar. We zullen het volume in het VK met ongeveer 10% verhogen, en het is steeds meer de kwaliteit die van veel dichterbij wordt waargenomen. Dit in combinatie met de betrouwbaarheid van onze eigen boten. Door onze efficiënte logistiek, de betrouwbaarheid die dit met zich meebrengt en de genetica zijn allemaal factoren die steeds meer worden overwogen voor ons als een bedrijf dat de aanvoer kan garanderen."

Regenseizoen
Nu Brazilië het traditionele regenseizoen ingaat, zegt Porro dat ze hopen dat het niet zo snel zal regenen als vorig seizoen. "We proberen ons voor te bereiden, we hebben land gekocht op zandgrond, we verhogen onze teelt om de verliezen van vorig seizoen hopelijk te voorkomen. Dit is naast het toepassen van andere technieken op de teeltbedrijven zoals goede drainage etc."

Nieuw logistiek bedrijf gestart voor druiven en mango
Porro zegt dat ze een nieuw logistiek bedrijf zijn begonnen nadat ze de afgelopen seizoenen succes hadden geboekt met het contracteren van hun eigen boten. Agricola Famosa heeft onlangs de capaciteit van hun eigen gecontracteerde koelschepen meer dan verdubbeld van 2.500 naar 6.000 pallets per schip. "Ons seizoen begon heel goed. We hebben een bedrijf TopLink geopend door deze logistieke dienst te verkopen die we hebben gecontracteerd met Cool Carriers. We vervoeren 40 tot 50 containers met mango's en druiven vanuit Petrolina. Deze service werkt als een klok en is super regelmatig. We hebben ook onze hele logistiek veranderd en 75 koelwagens aangeschaft die hoge kubussen vervoeren op lange vrachtwagens die 30 pallets meenemen, dit is goed voor een lagere CO2-uitstoot en lagere kosten. De hele logistieke keten is veranderd met de opening van TopLink", besluit Porro.

Voor meer informatie:
Carlo Porro
Agricola Famosa
Tel: +55 85 991999392
[email protected]
www.agricolafamosa.com.br

Publicatiedatum: