Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Opening Peruaanse haven van Chancay moet fruitexport naar China een boost geven

Op 14 november 2024 vond een mijlpaal plaats in de internationale maritieme handel met de officiële opening van de haven van Chancay, een ambitieus project dat tot stand kwam door samenwerking tussen Peru en China. Deze haven, gelegen op 80 kilometer ten noorden van Lima, is een strategische schakel die de handelsroutes tussen Zuid-Amerika en Azië ingrijpend zal veranderen. Het versterkt de economische en logistieke banden tussen beide regio's.

De Peruaanse president Dina Boluarte en de Chinese president Xi Jinping benadrukten in hun toespraken het belang van de haven als symbool van bilaterale samenwerking en als toegangspoort voor Latijns-Amerikaanse export naar de Aziatische markt. Het megaproject met een investering van ruim € 3,4 miljard, omvat ultramoderne infrastructuur zoals containerterminals met een enorme capaciteit, geautomatiseerde magazijnen en vlotte toegangswegen.

De haven van Chancay is ontworpen om grote hoeveelheden vracht te verwerken, met een geschatte initiële capaciteit van een miljoen TEU per jaar. Het doel is om Peru te positioneren als een belangrijk logistiek knooppunt in de regio. Hiermee worden transporttijden en -kosten naar belangrijke markten in Azië, zoals China, Japan en Zuid-Korea, aanzienlijk verkort.

Toch is het project niet zonder controverse. In de Verenigde Staten roept de haven zorgen op vanwege de betrokkenheid van het Chinese staatsbedrijf COSCO Shipping, dat de haven exploiteert. Sommige analisten waarschuwen dat deze infrastructuur geopolitieke gevolgen kan hebben en de invloed van China in Zuid-Amerika kan versterken.

Ondanks deze kritische geluiden biedt de haven van Chancay enorme kansen voor de Peruaanse economie, met name voor de export van mineralen, land- en tuinbouwproducten en vis. Daarnaast zal het project naar verwachting duizenden directe en indirecte banen creëren, wat een impuls geeft aan de lokale economie.

Met de opening van de haven zet Peru een grote stap in de modernisering van zijn haveninfrastructuur. Het land versterkt hiermee zijn positie in de wereldhandel en zijn rol als brug tussen Zuid-Amerika en Azië. De haven van Chancay herdefinieert niet alleen de logistiek in de regio, maar opent ook nieuwe mogelijkheden voor economische groei en internationale samenwerking.

Voor meer informatie: www.tvperu.gob.pe

Publicatiedatum: