Tholen - De dagen worden korter en de temperaturen lager. Inmiddels is Kerst nog maar een maandje van ons verwijderd, wat langzaam maar zeker de piekperiode inluidt voor horecagroothandel Atilla Dagvers. "Normaal gesproken is het in deze periode de stilte voor de storm, maar eigenlijk is de storm al half bezig", vertelt zaakvoerder Atilla Vandenbogaerde. "Ik weet ook niet waar het precies aan ligt. Vorig jaar hadden we hier veel regen rond deze periode, maar nu niet. Misschien dat dit het is, maar de precieze reden laat zich raden. Toch liegen de cijfers niet."
Atilla Dagvers, dat naast de horecagroothandel ook nog een particuliere winkel heeft, is een vierde generatie familiebedrijf in het Belgische Deerlijk, dat zich specialiseert in de volledige service richting de horeca. "Daar komt simpelweg steeds meer vraag naar. Grote cateringbedrijven of restaurants moeten honderden mensen tegelijk bedienen, maar kunnen amper nog personeel vinden. Toch willen ze zich blijven onderscheiden en zeker in deze periode komen ze dan bij ons terecht. De menu's voor de feestdagen worden begin november samengesteld. Dan gaan ze met ons in gesprek over wat er mogelijk is. Welke producten zijn er, wat kunnen we beleveren en hoe kunnen ze het voor de feestdagen gebruiken. Vervolgens gaan deze online voor de consumenten en komt de echte storm vlak voor de feestdagen als ze het ook beleverd moeten hebben uiteraard", legt Atilla uit.
Cox-appeltjes en crumbles
Wat er op dit moment dan veelal in trek is? "Dat zijn de typische producten voor deze periode, zoals boschampignons of vergeten groenten in deze periode. We specialiseren ons in bijzondere producten voor de horeca. Een appel of een peer heb je overal, maar je moet je kunnen onderscheiden in service, waardoor de klant altijd getriggerd wordt om weer met jou samen te werken. Zij hebben een idee en wij gaan de producten erbij zoeken. Zo zien we een opvallende vraag naar Cox-appeltjes. Niet eens per se voor de feestdagen, maar die blijven stijgen in populariteit in België. Het zijn mini-appeltjes, die hier vaak geserveerd worden bij een stukje wild in combinatie met veenbessen. Dat is echt een standaardproduct geworden. Wij leveren dan de appeltjes geschild en half-gegaard aan, waarbij we dan ook de diepvries veenbessen erbij doen. Het is een totaalpakket en dat valt bij de horeca in de smaak. Er hoeft weinig meer te gebeuren en het personeel dat ze hebben, kunnen ze vervolgens op andere manieren inzetten."
"Een ander voorbeeld zijn de crumbles, die we recent in ons assortiment hebben opgenomen", gaat hij verder. "Producten, waar zij niets meer voor hoeven te doen, maar waarmee een gerecht afgewerkt kan worden. Je kunt het zo gek niet bedenken of we hebben er een crumble van. Rode biet, mango-passievrucht. Alles wat men wil gebruiken om een gerecht mooi te doen ogen en extra smaak toe te voegen. Het zijn noviteiten waar we altijd naar op zoek zijn en dit loopt zeer goed. Zo willen we een zo breed mogelijk assortiment aanbieden met optimaal gebruiksgemak om restaurateurs te ontzorgen."
Niet echt meer een stilte voor de storm dus voor Atilla Dagvers, dat zich vooralsnog met name richt op de Belgische horeca, maar toch komt de piekdrukte nog altijd vlak voor Kerst. "Wij willen de optie bieden om tot zeer kort voor de feestdagen te kunnen bestellen. Kerstavond valt dit jaar op dinsdag, dus tot de vrijdag ervoor kunnen ze nog bij ons terecht. Het grote werk moet dan nog altijd in die periode gebeuren. Natuurlijk doen we altijd dingen op voorhand, maar het stockeren van de borden en portioneren van de gerechten gebeurt altijd in de laatste dagen, dus dan barst de storm pas echt los. Toch is het ook de mooiste tijd van het jaar. Dan moet je op je best zijn en die uitdaging hebben we graag."
Digitalisering
En dat gaat goed, zo stelt Atilla. "Vergeleken met vorig jaar hebben we al een serieuze toename van de omzet en we kunnen ook mooie stappen zetten in de bedrijfsvoering." Het bedrijf gaf in een vorig artikel aan dat ze stappen wilde zetten in de digitalisering en dat is nu gelukt. "We hebben sinds kort geïnvesteerd in een nieuwe digitaal platform dat online is bij onze klanten. Daarmee kunnen we veel tijd besparen en de foutmarge naar een minimum brengen. Het was een manier om volgende stappen te maken in de toekomstbestendigheid van ons bedrijf en daar gaan de komende tijd graag in door."
Voor meer informatie:
Atilla Vandenbogaerde
Atilla Dagvers
René De Clercqstraat 2
8540 Deerlijk, België
+32 (0)56 71 14 68
[email protected]
www.atilla.be