Tholen - Greenyard heeft in de eerste helft van het boekjaar een sterke omzetgroei gerealiseerd, maar ziet zich geconfronteerd met uitdagingen in specifieke segmenten. Terwijl de schuldenpositie verbetert en toekomstgerichte investeringen worden aangekondigd, blijven dalende volumes in bepaalde afdelingen en stijgende kosten zorgen voor druk, zo vertelden Francis Kint (CEO) en Nicolas De Clercq (CFO) van Greenyard in een uitleg over de gepubliceerde halfjaarresultaten 2024-2025. Toch bevestigt het bedrijf haar ambitie om tegen maart 2026 een omzet van €2,6 miljard en een Aangepaste EBITDA tussen €200 - €210 miljoen te bereiken.
Groei en schuldenafbouw
De omzet van Greenyard steeg met 6,1% op vergelijkbare basis tot €2,6 miljard, terwijl de winst (aangepaste EBITDA) een groei van 4,6% liet zien tot €94,4 miljoen. Het bedrijf heeft ook zijn netto financiële schuld teruggebracht naar €280,7 miljoen, wat neerkomt op een schuldgraad van 1,92 keer de aangepaste EBITDA. Dit is een duidelijke verbetering ten opzichte van de 2,39 keer een jaar eerder, zo werd benadrukt.
Francis Kint geeft daarbij aan dat deze schuldafbouw geen einde betekent aan verdere inspanningen: "We blijven inzetten op het verder reduceren van onze schuldpositie, zodat de interestlasten dalen en de nettowinst verder kan groeien."
Succes verspakketten, maar zorgen productbeschikbaarheid
De grootste bedrijfstak, verse groenten en fruit (Fresh), zag een omzetstijging van 6,1% tot bijna €2,2 miljard. De winst daalde echter licht, met 0,6% naar €51,7 miljoen. "Dit is te wijten aan hogere arbeidskosten, doordat bij de producten, wegens uitdagende weersomstandigheden en logistieke problemen, meer werk vereist was om de optimale kwaliteit te waarborgen in de schappen van onze klanten. Bovendien was er dit jaar een kalendereffect door een laat Pasen, wat de verkoop van verse bloemen beperkte, en een late start van het citrusseizoen", gaf Francis aan.
De omzettoename was hoofdzakelijk toe te schrijven aan een volumestijging met +4,5%, en dat met name binnen de geïntegreerde klantenrelaties (ICR), die nu 79% van de omzet van het Fresh segment vertegenwoordigen tegenover 78% in dezelfde periode vorig jaar. Verder stijgt de omzet met +1,4% dankzij verkoopprijsverhogingen op groenten en fruit en een stijging van de verkoop van diensten met +0,6%. "Een groot aandeel hierin is het succes van verspakketten in, met name Nederland, maar ook steeds mee in België. Wel merken we dat er in het steeds meer competitiviteit in de markt kom, maar hier hebben we nog altijd veel vertrouwen in."
Toch zijn er ook zorgen over de productbeschikbaarheid. "Als je kijkt naar wat er nu in Spanje gebeurt, maar eerder ook in Oost-Europa, België en Frankrijk, is het uiteraard iets waar we altijd naar kijken. Klimaatmanagement staat bij ons al langere tijd op 1 in onze risicobeheersingsgesprekken. Waar we 10 jaar geleden altijd bij konden kopen op de daghandel als er tekorten waren, moeten we vandaag de dag toch planmatig sourcen. Ik denk dat we ons hierin kunnen onderscheiden door onze ICR's. De uitgebreide en vertrouwde, geïntegreerde relaties met onze klanten om onze servicelevels te behouden. We hebben een intensieve relatie met onze telers, waarmee we kijken naar wat er moet groeien, op welke manier en waar heeft de markt behoefte aan. Hierin ondersteunen we hen ook om een toekomstbestendige teelt te realiseren. Hierbij werkt het ook in ons voordeel dat we een grote groep zijn met mogelijkheden te sourcen in grote delen van de wereld, waardoor de risico's verspreid worden."
Dalende Volumes in Long Fresh
In de Long Fresh-afdeling, die diepvriesproducten en conserven omvat, steeg de aangepaste EBITDA met 10,2% naar €41,2 miljoen, ondanks een volumekrimp van 4,3%. De omzet in dit segment groeide met 4,5% tot €476,7 miljoen dankzij prijsstijgingen.
Dalende volumes in deze categorie zijn een punt van aandacht, mede door veranderende markten en de tanende vraag naar producten in glas en blik. Greenyard ziet echter kansen in innovatie: het introduceert verpakkingen zoals Tetra Pak om de categorie te moderniseren en consumenten aan te trekken. Kint stelt: "Met karton- en Tetra Pak-verpakkingen kunnen we een modern alternatief bieden dat inspeelt op veranderende consumentenbehoeften."
Herstructureringen
Verder kijkt Greenyard richting de toekomst verder naar herstructureringen. Het bedrijf sloot eerder zijn versactiviteiten in het Verenigd Koninkrijk, en vanaf maart zal hetzelfde gebeuren in Frankrijk. Bovendien herstructureerde het afdelingen in Duitsland. Waar in het VK de beslissing is genomen, omdat ze haar positie begonnen te verliezen, is de sluiting in Frankrijk vooral gebaseerd op kostenbesparingen: "Het is efficiënter om onze activiteiten via Italië of België te coördineren," aldus Kint. Deze maatregelen hebben echter hun impact op de nettowinst, die daalde van €7 miljoen naar €1,2 miljoen.
Naast de sluitingen in het VK en Frankrijk werd er echter ook aangegeven dat Greenyard verdere herstructureringen zal laten plaatsvinden. "Niet in de vorm van volledige terugtrekkingen uit landen. Het bedrijf zet in op rationalisering en stroomlijning van activiteiten binnen bepaalde markten om competitief te blijven."
Ambitie blijft
Greenyard heeft ondanks de uitdagingen nog altijd de ambitie om zijn middellangetermijndoelen om in 2026 een omzet van €5,4 miljard en een aangepaste EBITDA van €200-210 miljoen te realiseren, te behalen. Hoewel stijgende kosten en dalende volumes zorgen baren, blijft Greenyard vertrouwen houden in zijn capaciteit om deze uitdagingen aan te pakken. "Nadat we ons bedrijf met succes hebben geleid door twee uitdagende jaren in 2022 en 2023, die werden gekenmerkt door een ongeziene inflatie, hebben we in de eerste helft van dit boekjaar 24/25 goede operationele resultaten behaald. Onze netto-omzet is gestegen en we hebben onze Aangepaste EBITDA verder verbeterd. Dit werd gerealiseerd dankzij enerzijds de aanhoudende volumegroei, met name in het Fresh segment, en anderzijds door het hanteren van optimale prijsniveaus in beide segmenten, Fresh en Long Fresh", geeft Francis aan.
"Tegelijkertijd bereiden we ons al actief voor op het volgende boekjaar door enerzijds uitdagende activiteiten verder te verbeteren en anderzijds de overheadkosten in bepaalde divisies te verlagen. Daarnaast zien we ook verdere mogelijkheden voor operationele verbeteringen in de toekomst. De toekomst van voeding ligt precies in lijn met onze kernactiviteiten en dankzij de wendbaarheid van zowel onze mensen als onze operaties kunnen we onze klanten en telers volledig ondersteunen in de verdere groei van de consumptie van pure-plant voeding."
Bekijk hier de volledige halfjaarresultaten
Voor meer informatie:
Greenyard
[email protected]
www.greenyard.group