Het seizoen van de babygroenten is net begonnen in Zuid-Spanje en zal 12 maanden duren voor het Sevilliaanse bedrijf Sweet Veggie.
"Tot nu toe verloopt alles volgens plan. We weten echter dat de periodes rond Kerst en Pasen kritieke momenten zullen zijn, omdat de vraag onze capaciteit tot het uiterste zal testen", zeggen Manuel López-Herrera en Enrique Parias, oprichters van Sweet Veggie.
"Enrique en ik zijn ervaren in de sector. Vijf jaar geleden zijn we met Sweet Veggie begonnen. De eerste jaren waren moeilijk, maar de specialisatie die we hebben bereikt, was meer dan de moeite waard. Het geeft ons veel voldoening om te zien hoe chef-koks en horecaprofessionals enthousiast zijn over onze producten", legt Manuel uit.
Volgens Enrique is het project begonnen omdat ze al ervaring hadden met babyproducten. "Vertrouwen op externe teelt bracht echter uitdagingen met zich mee, vooral wat betreft het behouden van consistente kwaliteit. Dus besloten we om onze eigen groenten te gaan telen. We zijn klein begonnen, met een handzaaimachine en we hebben het meeste werk zelf gedaan. De eerste jaren waren best pittig, maar ze waren cruciaal voor het opbouwen van de expertise die we nu hebben."
"Vandaag de dag leggen we ons volledig toe op babygroenten, met name wortelen, regenboogwortelen, prei, rapen, courgette, venkel en bieten. Onze kwaliteit is veel verbeterd in vergelijking met toen we begonnen. Een andere belangrijke verandering is dat we nu jaarrond telen en ons niet langer beperken tot seizoensgebonden teelt", vertelt Manuel López Herrera.
Volgens Enrique Parias zijn er twee belangrijke verschillen tussen babygroenten en conventionele groenten: "Ten eerste is er de smaak. Babygroenten, zoals jonge prei, zijn malser, minder vezelig en hebben een zoetere smaak omdat ze onrijp worden geoogst. Ten tweede is er de esthetische aantrekkingskracht. Een babywortel vult een gerecht bijvoorbeeld prachtig aan op een manier die gehakte grotere wortelen niet kunnen. Chef-koks vragen vaak om specifieke lengtes en vormen om de presentatie te verbeteren, wat ons ertoe heeft aangezet om te experimenteren met variëteiten en plantdichtheden om aan deze verwachtingen te voldoen."
"Vooruitkijkend zijn we zowel optimistisch als realistisch. Dit zal altijd een nichemarkt blijven. Onze focus ligt op het geleidelijk laten groeien van de consumptie in landen waar deze nog laag is, zoals Spanje. We geloven in het potentieel van deze markt en zetten ons in voor de ontwikkeling ervan", benadrukken ze.
Voor meer informatie:
Manuel López-Herrera (kantoor in Nederland)
Sweet Veggie
M: +31 653751266
[email protected]
www.sweetveggie.es
Enrique Parias (kantoor in Spanje)
Sweet Veggie
M: +34 663267919
[email protected]
www.sweetveggie.es