Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Peru

Recent ingehuldigde haven van Chancay verkort reistijd naar Azië met 10 dagen

De officiële inhuldiging van de haven van Chancay in Peru betekent een mijlpaal voor de export van de regio naar Azië. Dit ambitieuze project, geleid door Cosco Shipping Ports, heeft een initiële investering van ongeveer €1,2 miljard gevergd en wordt nu al gezien als een belangrijke motor voor de maritieme handel in Peru en omliggende landen zoals Chili, Colombia en Ecuador.


Bezoek van Fresh Publishers aan de haven van Chancay in aanbouw in mei 2024 met in het midden Pieter Boekhout

Alonso Guinand, marketing manager van Cosco Shipping Ports in Chancay, legt uit dat de eerste bouwfase vier kades omvat met een operationele capaciteit van één miljoen TEU. "Het einddoel is 15 kades te realiseren, waarvoor een totale investering van zo'n €3,7 miljard nodig is", zegt hij.

Alonso Guinand, marketing manager van Cosco, in de haven van Chancay

Het grootste voordeel van de haven is de sterk verkorte transittijd naar Azië. "De directe route via Chancay bespaart 10 dagen, waardoor de reistijd van 36 naar 26 dagen wordt teruggebracht", benadrukt Guinand. Dit is vooral gunstig voor bederfelijke producten zoals verse groenten en fruit, die in betere staat en tegen concurrerende kosten hun bestemming zullen bereiken.

De economische impact van de haven wordt nu al erkend. Tijdens de opening benadrukte de president van Peru dat de haven naar verwachting 2% zal bijdragen aan het bruto binnenlands product van het land. Maar er zijn nog meer voordelen: "Chancay wordt een cruciale schakel voor de land- en zeeverbindingen in de regio en vergemakkelijkt ook de handel van de buurlanden", voegt Guinand toe.

Naast het stimuleren van traditionele export zal het project ook andere ontwikkelingen in de regio aanjagen, zoals verbeteringen in infrastructuur, onderwijs en diensten. Bedrijven uit sectoren als retail en gezondheidszorg investeren al in Chancay en omliggende gebieden, wat getuigt van het transformatieve potentieel van de haven.

Hoewel het project door zijn enorme omvang gepaard ging met de nodige uitdagingen, blijft Guinand optimistisch dankzij de positieve vooruitzichten op lange termijn. "Met deze nieuwe haven versterkt Peru zijn strategische positie in de wereldhandel en zet het een grote stap richting een rol als belangrijke exporteur voor de Aziatische markt", stelt hij.

De haven van Chancay is niet zomaar een stuk infrastructuur; voor de regio is het een venster naar de toekomst. Het heeft de kracht om lokale economieën te transformeren en Latijns-Amerika stevig op de internationale handelskaart te zetten.

Voor meer informatie:
Alonso Guinand (marketing manager)
COSCO Shipping Ports Chancay Peru S.A.
Av. Manuel Olguín 375
Surco (Lima) – Peru
Tel: +511 3213060
Tel: +51 905 454 668
[email protected]
https://coscochancay.pe/#/home