Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Mexicaanse citrusexporteur ziet kansen met Valencia sinaasappelen

De Amerikaanse citrusmarkt beroept zich steeds meer op importproduct door de teloorgang van de teelt in Florida. Waar Florida ooit meer dan 10 miljoen ton citrus oogstte, is dat nu minder dan een miljoen ton. Deze daling biedt kansen voor Mexicaanse exporteurs van Valencia sinaasappelen, die veel gebruikt worden in de sapindustrie. "Elk jaar is er een beetje meer vraag", stelt Jorge Flores, verkoopmanager bij Vit Citrus.

De prijzen in de citrussapmarkt zijn aanzienlijk gestegen. In 2023 lagen de sapprijzen rond de €0,44 per kilo, terwijl ze in 2024 zijn gestegen naar tussen de €0,51 en €0,57. Meer dan 90% van deze productie gaat naar de Amerikaanse markt. "We zijn slechts 290 kilometer van de Amerikaanse grensstad Nogales verwijderd", zegt Flores. Vit Citrus levert het citrus in kartons, netten en kisten. Het bedrijf waarborgt de versheid en kwaliteit van het product met realtime temperatuurbewaking tijdens het transport.

Vit Citrus staat voor uitdagingen op het gebied van kwaliteitsnormen. Vorig jaar konden ze bijvoorbeeld alleen grapefruit exporteren dat voldeed aan de US No. 1 standaard of hoger, wat hun opties beperkte en hen dwong om kwalitatief goed fruit in Mexico te houden. Daarnaast stelt de Europese markt extra eisen, zoals de GlobalGAP-certificering, wat serieuze investeringen in tijd en middelen van het bedrijf zou vergen.

Het bedrijf verwacht de export de komende jaren te verhogen, aangezien veel jonge boomgaarden in productie zullen komen. Ook is er een groeiende vraag naar biologisch citrus aan de westkust van de Verenigde Staten, met name in staten als Californië en Arizona.

Dit jaar heeft het bedrijf innovaties doorgevoerd, zoals milieuvriendelijke verpakkingen en traceerbaarheidssoftware, wat de afrekening met telers en het beheren van zendingen vergemakkelijkt. Daarnaast hanteert het bedrijf strikte veiligheids- en welzijnsnormen op hun teeltlocaties, inclusief fairtrade-initiatieven die bijdragen aan betere arbeidsomstandigheden op het veld.

Voor de toekomst verwacht Flores dat de citrusmarkt sterk zal blijven. "Citrus is een nobel product, iets wat dagelijks wordt geconsumeerd", besluit hij.

Voor meer informatie:
Jorge Flores (verkoopmanager)
Vit Citrus
Mexico
Tel: +52 662 937 2183
[email protected]
https://vitcitrus.com/