Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Reefer Alliance klaar voor Zuid-Afrikaans exportseizoen

De Reefer Alliance uit Zuid-Afrika heeft hun schip gereed voor Kerst. Op 25 november zal het schip bij de FPT-terminal in de haven van Kaapstad worden geladen met fruit en op 29 november vertrekken. Charles Gantz, directeur van Anlin Shipping, verwacht dat het eerste schip met druiven en steenfruit op 15 december de haven van Dover in het Verenigd Koninkrijk zal bereiken en op 16 december de haven van Rotterdam in de EU.

Zijn bedrijf is de lokale agent voor de Reefer Alliance, die de gespecialiseerde reefer-eigenaren Cool Carriers en Seatrade vertegenwoordigt. "Georganiseerde chaos" is hoe Gantz het verschepen van het fruit tijdens het afgelopen citrusseizoen 2023/24 vanuit Zuid-Afrika omschrijft. Anlin Shipping zal blijven opereren met hun betrouwbare gespecialiseerde reeferschepen, voornamelijk vanuit FPT, de privéterminal in de haven van Kaapstad. "Ons schema laat zien dat er schepen gepland zijn voor aankomsten op 25 november, 12 december en 26 december voor het vroege fruit, afhankelijk van de steun vanuit de sector."

In januari begint het traditionele Zuid-Afrikaanse hoogseizoen voor de export van druiven, vooral omdat alle teeltregio's dan tegelijkertijd leveren. Volgens het schema van de Reefer Alliance vertrekken er wekelijks schepen naar Europa en het VK, en tweewekelijks naar Rusland. "Vorig jaar vertrokken er in totaal 12 schepen naar voornamelijk Europa en het VK, van week 48 tot week 9. Voor dit seizoen hebben we 13 schepen in de vaart."

Hij geeft aan dat ze vertrouwen op de eerste schattingen van de Zuid-Afrikaanse telers en exporteurs om ervoor te zorgen dat er voldoende schepen beschikbaar zijn. "We zullen ongeveer 8.500 pallets per week verschepen. Vorig jaar zagen we de grotere volumes niet aankomen door lagere schattingen. FPT had dit ook niet voorzien. Als we geweten hadden dat de vraag zo veel groter zou zijn, waren we beter voorbereid geweest," legt Gantz uit. Dit is een van de redenen waarom er dit jaar een extra schip aan het schema is toegevoegd.

Volgens Gantz zijn ze dit keer beter voorbereid en zullen ze, net als vorig seizoen, graag voldoen aan de vraag van hun klanten. "We starten in week 48 en gaan door tot week 9/10. Onze zendingen naar Rusland beginnen vanaf week twee of drie en zullen vervolgens elke tweede week vertrekken."

De harde wind die in december en januari vaak waait in Kaapstad kan voor vertragingen zorgen, maar op de FPT-terminal hebben ze daar minder last van. "De wind blijft een grote rol spelen, maar we liggen goed beschut tegen de wind waar we de schepen bij FPT laden. Dit is een groot voordeel ten opzichte van de containerterminal," legt Gantz uit.

Zijn advies aan de Zuid-Afrikaanse fruitsector blijft ongewijzigd: "Onderschat de volumes niet. Praat vroeg met ons, plan vooruit en committeer je, dan zorgen wij voor de rest. Bij ons weet je precies wanneer je fruit de markt op zal gaan. We kunnen soms een dag of twee later zijn, maar nog steeds binnen de tijdspanne die nodig is om je producten op tijd bij je klanten overzee te krijgen."

Voor meer informatie:
Charles Gantz
Anlin Shipping
Tel: +27 21 914 3979
[email protected]
https://www.anlin.co.za