Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Vijf nieuwe EU-projecten voor exportpromotie AGF door VLAM

VLAM kan zijn exportpromotie opnieuw versterken dankzij zes nieuwe EU-projecten, waarvan vijf voor de AGF-sector. Hierdoor zijn bijkomende inspanningen mogelijk voor varkensvlees, groenten en fruit, Conference en verwerkte aardappelen op verschillende doelmarkten.

Export is belangrijk voor heel wat deelsectoren van de Vlaamse landbouw en VLAM heeft veel expertise om die export te bevorderen. Dankzij Europese co-financiering kan VLAM nog extra inspanningen doen. Hieronder een overzicht van de nieuw goedgekeurde projecten met EU-cofinanciering die van start gaan op 1 januari 2025. Naast deze nieuwe programma's lopen nog twee exportprojecten met EU-cofinanciering verder: Conference in Duitsland en Oostenrijk en varkensvlees in Vietnam en India.

Groenten en fruit
Verenigd Koninkrijk (VK) en Noorwegen
2025 – 2027
Budget: € 730.000 (EU-cofinanciering 80%)

"Dit programma is een vervolg op de succesvolle Taste of Europe-campagne in het VK, met Noorwegen als nieuwe markt. Het Verenigd Koninkrijk is reeds jaren een heel belangrijke handelspartner voor de Vlaamse groente- en fruitsector. Het Verenigd Koninkrijk is immers grotendeels afhankelijk van de import van verse groenten en fruit, aangezien de eigen productie niet voldoende is om aan de binnenlandse vraag te voldoen. Daarnaast zien we dat sinds Brexit, de import van derde landen zoals Marokko groeiend is. Ook Noorwegen is sterk aangewezen op import voor groenten en fruit. Dit programma zal helpen om onze marktpositie te consolideren en te verbeteren. We willen zowel in het Verenigd Koninkrijk als in Noorwegen het bewustzijn vergroten rond de duurzaamheid, hoogwaardige kwaliteit en uitzonderlijke smaak van Vlaamse groenten en Vlaams fruit door middel van pr-werking. Daarnaast voorzien we B2B-acties zoals events en beursdeelnames."

Conference-peren
Italië
2025 – 2027
Budget: € 789.000 (EU-cofinanciering 70%)

"De Conference-peer is de meest geteelde perensoort in Vlaanderen en het areaal en de productie nemen nog steeds toe. Om de toekomst van deze belangrijke perensoort te waarborgen, is het noodzakelijk om ook op onze eigen Europese markt een sterkere positie te veroveren. Daarnaast kampt de Italiaanse perenteelt met uitdagingen zoals klimaatproblemen en ziektes waardoor hun productie van peren heel wisselvallig is. Dit biedt kansen voor onze Vlaamse Conference-peren. In het kader van deze campagne willen we zowel de Italiaanse consument als de Italiaanse professionals bewuster maken van de hoge kwaliteit en de premiumsmaak van de Conference-peren en van de inspanningen van de sector op gebied van duurzaamheid. Zo zal VLAM zorgen voor acties in de Italiaanse vakpers, events op vroegmarkten, beursdeelnames, online media en proeverijen."

China
2025 – 2027
Budget: € 1,37 miljoen (EU-cofinanciering 80%)

"In januari 2025 start VLAM met de derde editie van een informatie- en promotiecampagne voor Conference-peren in China, de op een na grootste economie ter wereld. Dankzij de eerdere campagnes Taste of Europe China I en II kunnen positieve resultaten voorgelegd worden: de bekendheid van de Conference-peer in China neemt gestaag toe. Na een aantal uitdagende jaren na de pandemie zien we dat de export van peren naar Azië opnieuw in de lift zit. VLAM wil de inspanningen op de Chinese markt voortzetten en uitbouwen, met als doel een stabiele en permanente exportstroom te realiseren. De nadruk van deze campagne ligt op het organiseren van proeverijen op het winkelpunt om zo de Chinese consument te overtuigen van de troeven van onze Conference-peer."

Verwerkte aardappelen
Japan, Maleisië, Singapore en Thailand
2025-2027
Budget: € 2,1 miljoen (EU-cofinanciering 80%)

"De aardappelverwerkende industrie in België verwerkte in 2023 6,2 miljoen ton aardappelen en bleef wereldleider in de export van diepgevroren aardappelen. Voor deze export wordt niet enkel gekeken naar Europa, maar ook naar bijvoorbeeld landen in Zuid-Amerika en Azië. Onderzoek leert immers dat de vraag naar bereide voedingsmiddelen hier sterk toeneemt. Voor dit programma richt VLAM de aandacht op vier landen in Azië, namelijk Japan, Maleisië, Singapore en Thailand omdat hier de afgelopen jaren een toenemende concurrentie van landen als China en India ervaren wordt.

Met dit programma wil VLAM enerzijds het marktaandeel van Belgische diepgevroren aardappelproducten doen stijgen in deze vier landen. Anderzijds wil VLAM ook het bewustzijn vergroten rond de kwaliteit, premiumsmaak en duurzaamheid van onze aardappelproducten, eigenschappen waar consumenten in de doellanden waarde aan hechten.

De acties zullen zich richten op een B2B-doelgroep van importeurs, distributeurs en groothandelaars. Deze doelgroep wordt benaderd d.m.v. persberichten, pr-evenementen, print en online (SEA en LinkedIn) advertenties en beursdeelnames."

VK en Noorwegen
2025-2027
Budget: € 623.000 (EU-cofinanciering 80%)

"Het Verenigd Koninkrijk is een belangrijke markt voor de Belgische aardappelsector. Als gevolg van Brexit zal de export van onze (vers) verwerkte aardappelen groeiende concurrentie ondervinden van niet-EU-landen. Met deze campagne wil VLAM het marktaandeel consolideren. Noorwegen werd toegevoegd als doelland omdat het grenst aan de EU en een bevolking heeft die veel waarde hecht aan kwalitatief en duurzaam voedsel. Doelstelling hier is voet aan grond krijgen op de Noorse markt.

Deze doelstellingen in beide doellanden wil VLAM behalen door in de communicatie te focussen op kwaliteit, ruime productassortiment en duurzaamheid. Eigenschappen die inherent verbonden zijn aan de Belgische aardappelsector.

De acties zullen zich richten op een B2B-doelgroep van importeurs, distributeurs en groothandelaars. Deze doelgroep wordt in contact gebracht met de boodschappen van deze campagne via persberichten, artikels in vakpers, pr-evenementen, online (SEA en LinkedIn) advertenties en beursdeelnames."

Voor meer informatie:
Liliane Driesen
VLAM
+32 02 552 80 32
[email protected]
www.vlam.be

Publicatiedatum: