Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Charles Cattoir (Primalof):

"Met de nieuwe middelen moeten we in Nederland en België kijken naar nieuwe witlofvariëteiten"

Tholen - Het grootste deel van de witflofpennen in België is gerooid. Bij Primalof spreekt Charles Cattoir over een gemiddelde opbrengst. "Iets wat in deze tijden al bijzonder genoeg is. De perceptie verandert. Als je jaren hebt gehad met 30 tot 40 procent minder dan andere jaren is alles wat gemiddeld is een verademing", zo vertelt de teler/handelaar uit het Vlaamse Oosterzele.

"De rooi is dit jaar redelijk vlot verlopen", zo vervolgt Charles. "We hadden eigenlijk hele goede condities in de eerste twee weken van november, waardoor we snel alles konden rooien wat we wilden. Over het algemeen is er wel wat vroeger gerooid geweest, waarbij je voelt dat de vroege pennen aan de aanbodkant wat tegenvielen qua opbrengst. De volumes waren beperkter, maar er was vooral sprake van dunne pennen. Nu alles binnen is, lijkt het over het algemeen gemiddeld en de kwaliteit is ook voor de latere pennen prima in orde."

"Eenvoudig is het nog altijd niet, want je hebt toch een goed tekort aan wortelen dat opgelost moest worden van de oogst in 2023", legt hij uit. "Dat zal niemand ontgaan zijn. Qua prijsvorming in België, maar ook Nederland en Frankrijk, is het een zeer extreem jaar 2024 geweest richting prijsvorming aan de bovenkant."

Consument niet verliezen
Of we nu weer richting een piek gaan in de weken naar de feestdagen betwijfelt Charles. "Ik heb natuurlijk geen glazen bol, maar vorig jaar waren het zeer hoge prijzen. Te hoog in veel gevallen. Dat doet de markt ook pijn. Voor sommigen was het goed op korte termijn, maar niemand heeft een volledig aanbod gehad, dus heeft ook niemand er echt volledig van kunnen profiteren. Bovendien is het zaak om de consument niet te verliezen. Als het te duur is, drijf je ze weg. Kijk, het is nu eenmaal de marktwerking dat er een hogere prijszetting is bij een tekort, maar je ziet dat er nu meer en meer spelers op de markt streven naar een stabielere prijs, waarbij iedereen er iets mee kan doen. We moeten opletten dat we geen nicheproduct worden, maar dat witlof toegankelijk blijft voor iedereen."

"Dan helpt een jaar als deze. Vraag is er namelijk altijd wel geweest. Het hele jaar al. We hebben ook geen hele warme zomer gehad en nu de productievolumes onder controle zijn, kunnen we werken tegen een mooi prijsniveau. Bovendien is er altijd wel een bepaalde promowens vanuit de sector, die haar strategieën op voorhand al heeft uitgewerkt. Dan is het als leverancier fijn als je kunt zeggen dat je hierin meegaat. Dat konden we begin 2024 niet, maar in 2025 wel weer. Ik denk dat dit ook gezond is voor de markt, want je moet een product altijd in de kijker blijven zetten. Dat doe je enerzijds door kwaliteit aan te bieden, maar anderzijds moet witlof ook in de promo staan als komkommers en tomaten dat ook staan."

Zoektocht naar nieuwe variëteiten en middelen
Toch zijn er nog altijd zorgen richting de toekomst, zo stelt Charles. "Het is nu een ander jaar, maar de uitdagingen richting 2025, 2026 en daarna blijven hetzelfde. Goede of slechte opbrengst. De middelen die nu gebruikt werden, zijn weg. Hoe ga je dat oplossen? 75 procent van het areaal in België en Nederland bestaat uit ALS-rassen, maar dat zijn net de rassen die je met de nieuwe gewasbeschermingsmiddelen, die erkend worden, niet kunt zetten. Men is wel heel hard aan het zoeken naar alternatieven, maar die zijn nog niet beschikbaar."

"We hebben de afgelopen jaren al verschillende testen gedaan met verschillende zaadhuizen. Zij zijn al ver en geven ons uiteindelijk de mogelijkheid om ook met de nieuwe erkende gewasbeschermingsmiddelen te zetten, maar dat is nog geen commercieel beschikbaar zaad en die hebben zich ook nog niet bewezen, zoals de klassieke rassen die tot op heden werden gebruikt. De productiviteit ligt een stuk lager, waardoor we toch voor de nodige uitdagingen staan."

"We hebben als sector geprobeerd een verlenging te krijgen van de bestaande gewasbeschermingsmiddelen, maar daar zijn we in gefaald", vervolgt Charles. "Dat was ook de verwachting, maar nu komt er dus echt een periode waarin we uit zullen moeten vinden hoe de toekomst eruit gaat zien. Er zijn testen en ontwikkelingen, maar er is nog geen sluitende oplossing om het huidige areaal veilig te stellen. Die is er niet in 2025 en waarschijnlijk ook nog niet voor 2026. Dat vraagt om aanpassingen als bedrijf. Waar wij al een jaar of vier mee bezig zijn."

"Het zijn uitdagingen richting de toekomst, die ook nog eens niet vergemakkelijkt worden door de alsmaar duurder wordende kostprijzen. Om een voorbeeld te noemen: ik ben vijf jaar geleden gestart en de aankoopprijs van een witlofwortel is in die tijd bijna verdubbeld. Dan is het wel een positief teken dat de waardering voor gezonde voeding, en groenten en fruit in het bijzonder, een vlucht heeft genomen. Sinds corona wordt er een eerlijkere prijs betaald voor groenten in het algemeen. In een jaar als 2024 is er altijd iemand de verliezer en in het klassieke model is dat misschien ook altijd de bedoeling, maar je ziet dat wij als keten ook steeds meer samenwerken. Iedereen moet zijn witlofje kunnen verdienen en hier is steeds meer bewustzijn voor. Of dit nu in een eerlijke prijs is of kennisoverdracht. Het is een positief effect voor de verduurzaming van de witlofketen, en de gehele groentensector in het algemeen", besluit Charles.

Voor meer informatie:
Charles Cattoir
Primalof
Leeg Bracht 23
9860 Balegem, België
Tel.: +32 (0)483 48 47 17
[email protected]
www.primalof.be