Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Vitamientje.nl: Innovatie en efficiëntie als toekomst van de markthandel

Tholen - Sinterklaas is in het land en dat betekent niet alleen cadeautjes, maar ook meer kou en regen. Niet de ideale omstandigheden om boodschappen te doen op de markt. Gelukkig blijven klanten toch in groten getale komen voor hun portie verse vitaminen, vertelt Harmen Westerink van Vitamientje.nl die met een geheel overdekte kraam voor het nodige comfort zorgt. In de plaatsen waar Vitamientje.nl markt, blijft deze levendig dankzij een kern van kwaliteit. Maar er is wel wat aan het veranderen.


Harmen, Karin en Bertjan Westerink bij de onthulling van het nieuwe beeldmerk van Kalterpakketten

"Het is niet meer zoals vroeger, met tien groenteboeren naast elkaar." Volgens Harmen is dit ook de toekomst: een kleinschalige, maar diverse marktopstelling, waarin een paar sterke kramen, zoals een bakker, een visboer en een groentekraam, het verschil maken.

Uitdagingen
De markthandel kent uitdagingen, zoals vergunningen en stijgende kosten. Harmen: "Het vergunningensysteem vanuit Europa maakt het lastiger om langdurig zekerheid te hebben over je standplaats. Gelukkig hebben wij voor veel van onze markten nog vergunningen van 15 jaar."

Ook de stijgende personeelskosten en het gebrek aan nieuwe aanwas in de markthandel baren hem zorgen. "Er zijn steeds minder jonge ondernemers die deze wereld instappen. Wij hebben het geluk dat mijn broer en ik nog relatief jong zijn, maar ik zie dat veel collega's moeite hebben met opvolging."

Efficiëntie sleutel tot succes
Vitamientje.nl koos een aantal jaar geleden bewust om zich te focussen. "We hebben in het verleden meer markten op één dag bediend, maar dat was logistiek erg zwaar. Nu hebben we vier markten per week en richten we ons volledig op de beste service en producten daar." Een belangrijk punt van aandacht is efficiëntie, zowel voor de klanten als voor het personeel. Het opbouwen en vullen van de kraam duurt twee uur. "Onze kraam is zo ingericht dat het werk voor iedereen behapbaar blijft. Dat geldt voor de opbouw, maar ook voor de dagelijkse werkzaamheden. Als het werk fysiek te zwaar wordt, haakt je personeel af."

Bovenaanzicht marktkraam Vitamientje.nl

Naast de markten heeft het bedrijf ook ingezet op levering aan horeca, cateringbedrijven en bakkers. Werkfruit vliegt ook de deur uit, vertelt Harmen. "Dat zorgt voor een stabiele omzet en minder afhankelijkheid van seizoensinvloeden." Maar Harmen benadrukt dat deze nieuwe takken van het bedrijf nooit ten koste mogen gaan van de aandacht voor de marktklanten.
De (kerst)pakkettentak, die enkele jaren geleden werd overgenomen van Kalter aardbeien, speelt tegenwoordig ook een belangrijke rol. "We leveren op maat gemaakte pakketten die inspelen op de wensen van bedrijven. Het assortiment varieert van non-foodproducten, zoals puzzels en tassen, tot snoep en andere houdbare streekproducten." Gezien het feit dat het zwaartepunt van deze activiteiten in de wat rustiger maanden qua markthandel ligt, is het goed te combineren. Mede dankzij de inzet van Harmens vrouw Karin die alle klantencontacten en creativiteit heeft.

Bedrijfsfilm en open dag
Al met al zijn er de afgelopen jaren flinke stappen gezet door Vitamientje.nl. Daarom vonden ze het tijd om dat ook te laten zien. Zo is er recent een bedrijfsfilm gemaakt, een idee dat al langere tijd op de plank lag. "We willen graag iedereen een kijkje achter de schermen bieden. Veel mensen weten niet precies wat wij allemaal doen en kunnen aanbieden," licht Harmen toe.

Daarnaast organiseerde Vitamientje.nl een evenement dat een mix was van een kerstshow en een open huis. "We hebben zakelijke klanten, netwerkpartners en mensen uit onze omgeving uitgenodigd om onze verbouwde showroom te bekijken. Daarbij bood dit evenement standhouders de mogelijkheid om hun producten te presenteren. Denk aan regionale producenten zoals een lokale brouwerij Hanzebier, en Philabelt een samenwerking van Belt tomaten en Philadelphia zorg, dat producten maakt van tomaten, paprika's, komkommers en andere streekgroenten. Bezoekers konden zelfs soepen proeven en ontdekken hoe streekproducten een plek kunnen krijgen in kerstpakketten," vertelt Harmen.

Beeldmerk Kalterpakketten met elementen uit de regio, zoals de Kamper koe, het IJsselfront van Kampen en de Kamper Kogge

Kampen
Een van de hoogtepunten van de avond was de onthulling van de nieuwe huisstijl voor Kalterpakketten-producten, uitgevoerd door wethouder Bas Wonink van Kampen. De huisstijl is ontworpen door een oud-medewerker en integreert elementen uit de regio, zoals de Kamper koe, het IJsselfront van Kampen en de Kamper Kogge. "We wilden een huisstijl die paste bij onze focus op het regionale karakter. Het nieuwe ontwerp sluit beter aan bij wie we nu zijn", besluit Harmen.

Voor meer informatie
Vitamientje.nl
Harmen Westerink
[email protected]
Tel.: 06 207 04 847
www.vitamientje.nl
www.kalterpakketten.nl