Werkgevers met meer dan honderd medewerkers zijn sinds 1 juli 2024 verplicht de CO2-uitstoot van werkgebonden personenmobiliteit te registreren. Dutch Fresh Port sprak hierover met Martijn Harinck, leidinggevende op de afdeling HR bij Bakker Barendrecht. Bakker is onderdeel van de Greenyard groep en is gevestigd aan de Laurierweg en de Handelsweg.
Martijn valt met de deur in huis. "De nieuwe registratieplicht voor personenmobiliteit was voor ons geen aanleiding om aan de slag te gaan met het slimmer maken en verduurzamen van onze personeelsmobiliteit. We zijn hier al een tijd mee bezig. Want naast dat we een zo duurzaam mogelijk bedrijf willen zijn, vinden we de vitaliteit van onze mensen erg belangrijk. We kunnen ondernemen dankzij de mensen die bij ons werken. Daar willen we dus goed voor zorgen. Daar hadden we de trigger vanuit nieuwe wetgeving niet voor nodig."
Ook Bakker Barendrecht ziet dat mobiliteit een vraagstuk van formaat is. Het wordt steeds drukker op de weg. Martijn: "Anderhalf jaar geleden hebben we het reisgedrag van onze medewerkers in kaart gebracht. Met het oog op de vitaliteit van onze mensen én onze duurzaamheidsdoelstellingen zochten we naar mogelijkheden om onze medewerkers anders, CO2 neutraler, te laten reizen. Hoe stimuleren we het gebruik van de fiets of het openbaar vervoer?"
Reiskostenvergoeding
Een van de knoppen waaraan Bakker heeft gedraaid, is de reiskostenvergoeding. "Onze oude kilometervergoeding voor woon-werkverkeer hield geen rekening met hoe je reist. De regeling was daarnaast ook niet helemaal kostendekkend voor medewerkers. Deze zomer kwam daarin verandering. We vergoeden het reizen met openbaar vervoer nu volledig. Uit interviews met onze medewerkers maakten we op dat daar veel belangstelling voor bestaat. We proberen zo de mensen te verleiden om anders te gaan reizen. Medewerkers houden natuurlijk de vrijheid in de keuze voor een vervoersmiddel."
De nieuwe reiskostenregeling ging bij Bakker vergezeld van de invoering van een nieuwe app die medewerkers op hun smartphone zetten. "Dit platform zorgt ervoor – via een koppeling met ons personeelsinformatiesysteem – dat de reiskosten automatisch worden vergoed via de salarisbetaling. Ook kunnen medewerkers hun thuiswerkdagen via dit platform ingeven."
De invoering van de app was deze zomer. Volgens Martijn was het een redelijk complexe zaak. Aan de ene kant heb je informatie nodig om de kosten te kunnen vergoeden en ook om aan de nieuwe wetgeving te voldoen. Aan de andere kant gelden de privacyregels van de AVG. De applicatie die Bakker heeft gekozen, houdt met al deze aspecten rekening en is gebruiksvriendelijk. Martijn: "Wij hechten ook waarde aan de achterkant van de app. Mensen moeten service krijgen als ze vragen over de reis of app hebben.'' Met de invoering van de app krijgen medewerkers de mogelijkheid om een NS Business Card aan te schaffen. En medewerkers die graag de OV-fiets willen inzetten, kunnen dat ook in de app regelen.
Bereikbaarheid Dutch Fresh Port
Martijn heeft ook nagedacht over de bereikbaarheid van Dutch Fresh Port als geheel. "We hebben de luxe van een NS-station dichtbij. Maar de verbindingen tussen Nieuw Reijerwaard en VerenAmbacht/BT Oost kunnen echt beter. Daar ligt een taak voor de gemeenten. Je kunt denken aan deelscooters, deelstepjes, voor mijn part een onbemand treintje. En denk ook aan de sociale veiligheid. Sommige bedrijven draaien 24 uur per dag met alle bijbehorende shifts van dien. Het kan voor werknemers best spannend zijn om 's morgens vroeg of 's avonds laat naar het werk te lopen. Het moet niet zo zijn dat de loopafstand en een gevoel van sociale onveiligheid redenen zijn om niet te willen werken op onze bedrijfsterreinen.'' Martijn hoopt dat de gemeenten hier serieus werk van willen maken, te beginnen met het ophalen van de wensen en ideeën bij de bedrijven.
Bron: Dutch Fresh Port
Voor meer informatie:
Bakker Barendrecht
Tel.: +31 (0)88 69 59 911
[email protected]
www.bakkerbarendrecht.nl