Sinds de eerste zakjes sla in de jaren '80 in de winkels verschenen, zijn voorverpakte verse sla en groenten uitgegroeid tot een vaste waarde. In Frankrijk is de afzet in de afgelopen 30 jaar bijna vervijfvoudigd. In 2023 produceerde het land zo'n 109.000 ton aan verse, gebruiksklare groenten, kruiden en slaproducten, waarvan 80% in de vorm van zakjes sla, aldus SVFPE, de Franse vereniging van fabrikanten van verse, kant-en-klare groenteproducten. Tijdens een persconferentie op 12 november besprak de organisatie de rol van deze producten in het dagelijks leven van de Fransen en kondigde een maatschappelijke gedragscode aan om duurzamere werkwijzen te bevorderen.
Gebruiksklare groenten blijven populair ondanks dalende groenteconsumptie
Terwijl de verkoop van losse groenten in bulk de afgelopen vier jaar met 12% daalde, verloren voorverpakte groenten in dezelfde periode slechts 3% aan omzet. Ruim 7 op de 10 Fransen kopen verse groenten en sla in zakjes (Nielsen-panel), gemiddeld goed voor 14 zakjes per persoon per jaar.
In 2023 werden er in Frankrijk zo'n 350 miljoen zakjes sla verkocht, met een totaalgewicht van 87.000 ton. In totaal genereerden deze producten een omzet van €421 miljoen, waarvan €357 miljoen afkomstig was van slaproducten.
Sla staat op nummer 1 in volumeverkoop. De meerderheid van de sla in zakjes die in winkels wordt verkocht is 'zachte' sla zoals Batavia, eikenbladsla of ijsbergsla
Waarom kiezen consumenten voor voorverpakte groenten?
Handigheid, tijdsbesparing en beschikbaarheid zijn de belangrijkste redenen. Zo'n 64% van de kopers waardeert vooral het gebruiksgemak, gevolgd door 55% die de tijdwinst benoemt. Daarnaast is het voor 40% van de consumenten belangrijk dat hun favoriete salades het hele jaar door verkrijgbaar zijn. Ook het gemak van opslag in de koelkast (37%) en de mogelijkheid om verschillende soorten in één zakje te vinden (37%) worden gewaardeerd. Andere factoren zijn de langere houdbaarheid (28%) en de kwaliteit, die volgens veel consumenten vergelijkbaar is met die van losse bladgroenten (28%).
Bij het kiezen van een zakje sla kijken consumenten vooral naar de variëteit (66%), de versheid (56%) en de grootte van het zakje (55%). Ook de houdbaarheidsdatum (49%) en de prijs (48%) spelen een belangrijke rol.
Verantwoordelijkheidscharter
De sector heeft een gedragscode opgesteld om verantwoordelijkheid te nemen op het gebied van duurzaamheid. Dit richt zich op drie pijlers: vermindering van gewasbeschermingsmiddelen, efficiënter watergebruik en duurzamere verpakkingen.
Alle aangesloten telers werken met strikte protocollen, waarin specifieke eisen staan voor het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen. Bovendien is 92% van de slaleveranciers GlobalGAP gecertificeerd, naast certificeringen zoals HVE, biologisch, PlanetProof en Leaf. De sector zet in op duurzame teeltmethoden, waaronder biocontrole, insectenvallen, robuustere rassen, langere teeltrotaties, en het gebruik van organisch materiaal, mulch en handmatig wieden.
Tussen 2019 en 2023 is het watergebruik met 30% verminderd, terwijl de efficiëntie in de verwerking aanzienlijk verbeterde. Bedrijven hebben watermeters en alarmsystemen geïnstalleerd om lekkages en abnormaal verbruik op te sporen. Momenteel heeft 58% van de productielocaties een waterbesparingsplan.
De sector werkt hard aan het verminderen van plasticgebruik en het verhogen van de recyclebaarheid. De dikte van de plastic zakjes is met 20% afgenomen in vijf jaar, terwijl steeds meer verpakkingen uit biologisch afbreekbaar materiaal bestaan. Bijna alle verpakkingen zijn inmiddels recyclebaar, en een volledig recyclebare keten wordt verwacht tegen de eerste helft van 2026.