In Vilamoura, Portugal, vond vorige week het 18e Internationale Congres van Telersorganisaties (ICOP) plaats. Internationale sprekers bespraken er de actuele marktsituatie, de uitdagingen voor de sector, zoals klimaatverandering en waterbeheer, innovaties en trends, en het landbouwbeleid binnen het nieuwe GLB 2023-2027.
"The Magnificent Seven"
Na de openingsspeech van Gonçalo Andrade van Portugal Fresh en Wolfgang Braunstein van gfa-consulting (Oostenrijk), met een bijdrage van de Portugese minister van Landbouw José Manuel Fernandes, begon Cindy Van Rijswick van RaboResearch Food & Agribusiness met haar presentatie van "The Magnificent Seven".
Met een knipoog naar deze western benoemde Cindy de zeven factoren die het meeste invloed hebben op de groente- en fruitsector: het einde van overvloed, een tekort aan arbeidskrachten, technologische ontwikkelingen, klimaatrisico's, de onzekerheid van de nieuwe wereldorde, de veranderende consumptie van jongere generaties en de macht van telers binnen de keten. Haar conclusie: de Europese groente- en fruitsector is sterk, maar de uitdagingen dwingen bedrijven ertoe om te veranderen in plaats van te groeien. "Dit is het moment om te veranderen", benadrukte ze.
Een flinke Nederlandse en Belgische delegatie bezocht ICOP. Vanaf linksboven met de klok mee:
- Tom Van Zundert (Looije Agro Technics), Jules Van Melick en Jorn Erwalts (ZON)
- Sanne en Curd Vanmarcke (Green Diamond cvba)
- Gommaar Hellemans, Jo Op de Beek en Niel Wouters (BelOrta)
- Lizette Steeghs en Silvia Janssen-Voorbij (Coöperatie Harvest House U.A.) en spreker Cindy Van Rijswick, van RaboResearch Food & Agribusiness
70-90% van Belgische groenten en fruit afgezet via de retail
Maarten de Moor van de Logistieke en Administratieve Veilingassociatie (LAVA) sprak over de geschiedenis en de sleutelrol van telersorganisaties in België. "We zijn een klein land, maar met een grote traditie van coöperaties", vertelde hij. De eerste telersorganisatie werd al in 1905 opgericht. België heeft een van de sterkste relaties met de retail in Europa: 70-90% van de groenten en het fruit van Belgische telersorganisaties wordt via supermarkten verkocht.
Groei en lokale producten bij Portugese retailers
De strategieën van twee grote supermarktketens in Portugal werden belicht: Auchan en Mercadona. Nuno Passadinhas van Auchan en Pedro Barraco van Mercadona Portugal spraken over hun groei en focus op lokale producten.
Auchan, actief in Portugal sinds 1970, heeft recent de activiteiten van Grupo Día overgenomen en bezit nu 580 winkels in het land.
Mercadona, dat in 2016 in Portugal begon, heeft inmiddels 58 winkels geopend. De keten staat bekend om zijn hoge kwaliteit, eigen huismerken en strategisch assortiment. In Spanje heeft Mercadona al een marktaandeel van 26% en deze aanpak wordt nu ook in Portugal toegepast. De keten zet sterk in op lokale producten, zoals kiwi's, appelen en Rocha peren, die niet alleen in Portugal, maar ook in Spaanse winkels verkocht zullen worden. Mercadona plant een investering van € 5 miljard tussen 2024 en 2028 om verder te groeien.
Storytelling
Teresa Carvalho gaf een presentatie over trends in de agrovoedingssector in 2024. Ze sprak over de "revolutie van paddenstoelen" als ingrediënt en de opkomst van eiwitrijke producten, vooral populair bij jongere generaties.
Wolfgang Braunstein sloot de eerste dag van het congres af met een oproep aan de sector om meer te communiceren over wat het biedt. "We moeten ons verhaal vertellen", benadrukte hij. Het doel: laten zien wat de groente- en fruitsector allemaal doet voor de consument en hoe het inspeelt op de uitdagingen van de toekomst.