De witloofbox is toe aan de 15de editie. Dankzij deze campagne ontdekte al een kwart miljoen Vlaams-Brabantse leerlingen de smaak van witloof. Ook dit jaar verdeelt de provincie Vlaams-Brabant, in samenwerking met het Praktijkpunt Landbouw uit Herent, 900 witloofboxen in scholen en kinderopvangcentra. Met de box telen ze zelf witloof.
Leerlingen aan de slag met de witloofbox tijdens een eerdere editie, foto Vlaams Brabant
"Heel wat fijnproevers zijn verzot op witloof", zegt Tom Dehaene, gedeputeerde voor land- en tuinbouw. "Toch schrikt het bittere karakter sommige mensen en kinderen af. Door deze laatste al op jonge leeftijd vertrouwd te maken met de smaak, willen we hen de liefde voor witloof bijbrengen. Op drie tot vier weken tijd telen de kinderen met de witloofbox zelf kroppen in hun klas. En zien groeien, doet eten. Witloof is heel gezond. Het zit boordevol voedingsvezels."
Leerlingen aan de slag met de witloofbox tijdens een eerdere editie.
Om de jubileumeditie extra in de verf te zetten, verstopte Wimmeke W., het cartoonfiguurtje waaraan de campagne is opgehangen, roodloof tussen het witloof.
Wimmeke W, de mascotte van de witloofboxcampagne verstopte roodloof tussen de witloof
Scholen die een foto van hun wit- en roodloof sturen maken kans op een bezoek van een witloofkok op vrijdag 20 december. Daarnaast koppelt de provincie er, voor de feesteditie, ook een optreden van Lotte De Clerck aan. Zij is bekend als Emma Wolfs uit de jongerenserie #LikeMe."