Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Marktbezoek Lomme: Inspiratie voor specialisten en marktkramers

De groothandelsmarkt Lomme, nabij Rijsel, is een ware bron van inspiratie voor groothandelaars, specialisten en marktkramers. Jan Prinsen, de gepassioneerde drijvende kracht achter het Belgian Fresh Food Institute bracht onlangs een bezoek aan de markt. "Ik had de laatste tijd meer vernomen van deze markt en ben zelf eens gaan kijken. Deze, toch wel grote markt voor groenten en fruit, was een leerzaam bezoek voor mij", vertelt Jan. "Het oog van de verbruiker wil ook nog wat en de kleurrijke verpakkingen van de producten op deze markt was iets dat hier opviel en me zal bijblijven."


Jan Prinsen met QTee-peren op de groothandelsmarkt Lomme

Klik hier voor de fotoreportage die Jan deelde met agf.nl

Een markt met karakter
Wat Jan direct opviel, was de omvang van de markt en het brede scala aan groothandelaars. "Als koper heb je hier een ruime keuze in merken en verpakkingen," merkt hij op. De sfeer, zo vervolgt hij, ademt authenticiteit. "Lomme voelt als een echte markt, met vriendelijke en open mensen. Ik kon overal foto's maken en de sfeer opsnuiven."

Citrus en kleurrijke verpakkingen
Bij de productselectie sprong vooral het citrus in het oog. De clementines, met of zonder blad, worden gepresenteerd in kleurrijke verpakkingen die volgens Jan bijdragen aan de aantrekkelijkheid van het product. "Seizoensartikelen verdienen een verpakking die hun waarde onderstreept. Dit stimuleert de verkoop," aldus Jan, die minder te spreken is over het gebruik van EPS-bakken in Belgische supermarkten voor de belangrijke seizoensartikels.

Naast citrus was er ook een rijk aanbod aan gedroogd fruit, zoals vijgen en dadels. Ook biologische producten waren ruim vertegenwoordigd. De zorg voor presentatie en de versiering van magazijnen vielen eveneens positief op.

Houten kisten en knappe verpakkingen
Jan roemt de charme van houten verpakkingen: "Sommige soorten fruit komen mooier tot hun recht in een originele houten kist. Het heeft iets ambachtelijks wat de waarde van het product verhoogt." Hij contrasteert dit met de presentatie in België, waar producten vaak minder aantrekkelijk worden gepresenteerd in de winkel.

"Ik zag er ook knappe verpakkingen voor aardappelen en de lekkere uien Rosé de Roscoff. Ook mooie en lekkere Italiaanse druiven van Orchidea waren er."

Jan werd verder blij van de Belgische producten die sterk vertegenwoordigd waren. "Onze Belgische Jonagold en Conference peren waren sterk aanwezig in houten kisten 40/60, wat de presentatie zeker ten goede komt. En ja, ik zag ook Belgische Flandria paprika's, wortelen van Cool en onze aardbeien uit Hoogstraten. Ook zag ik de QTee peer van Wouters en Rubis Gold appel, maar beide van Franse origine. Het viel me op dat de QTee peer hier rijper wordt aangeboden dan bij ons, maar ja, de smaak is in Frankrijk belangrijker dan bij ons." Nog een leuke vondst waren de peren met de naam van "onze vroegere koningin Fabiola."

Een les in presentatie
Het bezoek aan Lomme benadrukte voor Jan het belang van presentatie, niet alleen op markten maar ook in winkels. "In Frankrijk wordt meer aandacht besteed aan aantrekkelijke presentatie dan in België", concludeert hij. Hij ziet hierin kansen voor specialisten en marktkramers om zich te onderscheiden door te focussen op unieke merken en verpakkingen die de aantrekkelijkheid van seizoensproducten benadrukken. "Seizoensartikelen gepresenteerd in een typische mooie verpakking zal steeds een meerverkoop tot gevolg hebben."

Jan Prinsen is de man achter het Belgian Fresh Food Institute, een platform dat zich inzet voor de laatste schakel in de groente- en fruitketen: de consument. Met zijn fototoestel in de aanslag bezoekt hij markten en winkels, altijd op zoek naar manieren om de kwaliteit en presentatie van producten te verbeteren. Zijn missie? Winkeliers ondersteunen bij het verhogen van de consumptie door te focussen op wat de markt vraagt.
Voor Jan was de markt in Lomme een inspiratiebron. "Een aanrader voor liefhebbers van groenten en fruit en een les in hoe presentatie verkoop stimuleert."

Klik hier voor de fotoreportage die Jan deelde met agf.nl

Voor meer informatie
Jan Prinsen
Belgian Fresh Fruit Institute
Lucien Reychlerstraat 53
9250 Waasmunster, België
[email protected]
www.belgianfreshfoodinstitute.be