In vergelijking met het vorige citrusseizoen is er dit jaar wat regen gevallen, maar de droogte blijft een groot probleem. Sicilië is zelfs uitgeroepen tot een risicogebied voor droogte en verwoestijning. "Onze Siciliaanse sinaasappelen, vooral de bloedsinaasappelen, zijn altijd gewild. Dat komt door de unieke eigenschappen van de vulkanische bodem en het klimaat. Het zou zonde zijn als deze prestigieuze teelt in de toekomst in gevaar zou komen", zegt Pascal Altieri, eigenaar en commercieel verantwoordelijke van Altieri Giacomo & Figlio.
De familie Altieri teelt citrus op een areaal van 80 hectare en verhandelt ook fruit via samenwerkingen met lokale telers. Ze waren een van de eerste Siciliaanse bedrijven die citrus onder het merk Fior d'Arancia naar de VS exporteerden. Het pakstation, gelegen in Palagonia aan de voet van de Etna, beslaat 2.400 m². Er wordt een breed scala aan traditionele citrusrassen en nieuwe Tarocco-varianten met vroege en late kleuring, evenals verschillende mandarijnenrassen verwerkt.
"De kwaliteit van het fruit, alsook de maatvoering en de gemiddelde opbrengst, verschilt sterk per perceel. Enerzijds zijn er bedrijven met toegang tot voldoende water, die prima fruit kunnen leveren. Anderzijds zijn er bedrijven die door gebrek aan water helemaal niets hebben geoogst, zelfs niet voor de verwerkende industrie. Hierdoor zal er zeker 40% minder volume beschikbaar zijn. De bomen lijden zwaar onder de droogte, en het zal minstens twee jaar duren voordat ze volledig herstellen, omdat hun wortelsystemen zijn aangetast."
In oktober begon Altieri met de afzet van sinaasappelen. De start was veelbelovend, maar door concurrentie uit Zuid-Afrika, Spanje en de Zuid-Italiaanse regio's Calabrië en Apulië daalden de prijzen. "Voor grotere maten ging de prijs van € 2 per kilo naar € 1,60. Toch blijf ik trouw aan de principes die mijn vader me heeft geleerd. Hij leerde me dat betrouwbaarheid en je woord nakomen essentieel zijn. In de jaren '80 betrad hij via de haven van New York de Amerikaanse markt betreden met sinaasappelen, mandarijnen en citroenen. Dat kwam omdat een vriend uit Canicattì hem had verteld dat hij zijn Moro sinaasappelen in de VS had gekocht. Dat was een verrassing voor mijn vader, want zelf hij had de sinaasappelen naar de groothandelsmarkt in Verona verzonden. Van daaruit moesten ze dus in de VS zijn terechtgekomen. En dat gaf mijn vader het idee de handel rechtstreeks op te zetten."
"Vandaag de dag is de handel compleet veranderd. Alles verloopt via e-mails, en we staan in een felle internationale concurrentie. Telers in andere landen hanteren andere regels omtrent voedselveiligheid, belasting, certificering en arbeidsomstandigheden. In Italië wordt het ook steeds moeilijker om personeel te vinden."
"Ik ben ervan overtuigd", voegt Altieri toe, "dat duurzaamheid, ondanks de uitdagingen in de tuinbouwsector, een van de belangrijkste doelen blijft. Maar duurzaamheid moet breed worden bekeken: niet alleen respect voor het milieu, maar ook sociale en economische duurzaamheid. Het moet bedrijven én de samenleving helpen groeien."
Altieri ziet ook een sterke groei in de online verkoop. "Naast leveringen aan supermarkten en groothandels, richten we ons op gezinnen. Zij krijgen vers geplukt fruit, vaak al binnen enkele uren na de oogst. De korte keten stelt ons in staat direct contact te hebben met onze klanten, zonder tussenpersonen. Het is een moderne benadering met de vertrouwelijkheid van vroeger, waarbij teler en klant elkaar direct vertrouwden."
Voor meer informatie:
Pascal Altieri
Az. Agricola Altieri Giacomo & Figlio
Via Trento, 10
95046 Palagonia (CT) – Italië
Tel: +39 (0)95 7951561
Tel: +39 335 7167691
[email protected]
www.fiordarancia.it