Ekoplaza is voor het derde jaar op rij uitgeroepen tot de gezondste supermarkt van Nederland, blijkt uit de nieuwe Superlijst Gezondheid van onderzoeksorganisatie Questionmark. Een voedselomgeving die gezond eten stimuleert, is nodig aangezien de helft van de Nederlanders overgewicht heeft (CBS, 2024). Met name de inzet van Ekoplaza op het aanbieden van een gezond assortiment maakt dat Ekoplaza voorop loopt, gevolgd door middenmoters Lidl en Dirk. Jumbo, Aldi, Albert Heijn en Plus blijven achter.
Nieuwe ambities niet zichtbaar in de schappen, folders en winkel
Voor het eerst rapporteren alle supermarkten, behalve Plus, over de verkoop van producten in de Schijf van Vijf. Behalve Albert Heijn en Plus, hebben alle in Superlijst onderzochte supermarkten doelen gesteld om het aandeel Schijf van Vijf in hun verkoop te vergroten, wat een positieve ontwikkeling is richting een gezondere supermarkt. Deze ambities zijn echter nog niet terug te zien in de ontwikkeling van hun assortimenten, aanbiedingen en winkelinrichting, waarin ongezonde producten onverminderd de boventoon blijven voeren. Dat is schrijnend, omdat supermarkten in het Nationaal Preventieakkoord (2018) hebben beloofd maatregelen te nemen die consumenten helpen gezondere keuzes te maken, waaronder een jaarlijkse consumptiegroei van producten uit de Schijf van Vijf.
Gezonde keuze stimuleren
72% van de Nederlanders vindt het volgens Questionmark belangrijk dat supermarkten hun klanten stimuleren om een gezonde keuze te maken. De Superlijst Gezondheid 2024 beoordeelt supermarkten op vier domeinen: beleidsdoelen, assortiment, aanbiedingen en winkelinrichting. Ekoplaza onderscheidt zich met een assortiment dat binnen de onderzochte productgroepen voor 50% binnen de Schijf van Vijf valt en de keuze voor dit systeem boven de Nutri-Score. Ook loopt Ekoplaza net als twee jaar geleden voorop in zout- en suikerreductie.
Steven IJzerman, kwaliteitsmanager bij Ekoplaza, over het beleid: "We willen een gezonde keuze zo eenvoudig mogelijk maken voor de consument. We kiezen voor de Schijf van Vijf omdat de Nutri-Score voor onnodig geknutsel met eten kan zorgen. Bijvoorbeeld door suikers te vervangen door chemisch-synthetische zoetstoffen, vezels toe te voegen die er van nature niet in thuishoren en noten en zaden vervangen om producten minder vet te maken. Dit geeft de consument een vertekend beeld over de gezondheid van een product."