Marokkaanse bio-telers, of althans de weinigen die nog over zijn, staan voor een groot dilemma: blijven ze doorgaan met biologische teelt in tijden van inflatie, of schakelen ze over naar conventionele teelt? Nahla Bahnini, een bio-teler uit Meknes, zegt hierover: "Voor mij is het boven alles een kwestie van overtuiging en een manier van leven. Wat we nodig hebben, is voorouderlijke wijsheid toegepast op de nieuwe realiteit."
Nahla beheert een teeltbedrijf van 78 hectare. "We telen jaarrond een grote verscheidenheid aan groenten en fruit: vroege groenten, citrus, druiven, olijven, aubergines, erwten, wortelen, aardappelen, mango's... noem maar op. We worden geholpen door een gunstig klimaat, vruchtbare grond, overvloedige watervoorraden, ondanks de aanhoudende droogte, en vooral een rijke tuinbouwtraditie. Onze producten verkopen we aan de centrale inkoopkantoren van retailers, en we telen voornamelijk onder contract."
Sinds de coronapandemie heeft Nahla echter te maken met uitdagingen bij het afzetten van haar producten. "De hoge kosten spelen ons parten, en biologische producten zijn onbetaalbaar geworden op de Marokkaanse markt. Zelfs de prijzen van groenten en fruit uit conventionele, intensieve teelt zijn voor veel consumenten onbereikbaar. Biologische bestrijdingsmiddelen zijn duur, en in tegenstelling tot conventionele telers krijgen wij geen subsidies."
Ondanks de economische impasse blijft Nahla vastberaden: "Dezelfde factoren die ons nu uitdagen, bevestigen op de lange termijn onze visie. Voor ons is biologische teelt de toekomst, en we blijven op deze weg. We zijn erin geslaagd om veel oude variëteiten te behouden en minder waterintensieve gewassen te ontwikkelen die beter zijn aangepast aan het moeilijke Marokkaanse klimaat. We hebben een geavanceerd niveau van rassenontwikkeling en kennis bereikt, en dat gooien we niet zomaar weg. Terwijl we wachten op commerciële oplossingen, is het voor ons belangrijkste doel om voor onze werknemers en hun families te zorgen, en dat lukt voorlopig nog."
Het idee om te exporteren ontstond toen de lokale markt verzadigd raakte. Nahla besloot in oktober deel te nemen aan de Fruit Attraction. "De beurs was geweldig. Ze heeft een uitstekende reputatie en die is terecht. Ik heb veel potentiële kopers ontmoet, en de gesprekken waren veelbelovend. Sommige hebben zelfs al resultaat opgeleverd."
Nahla Bahnini, manager van Bio Jerry, en Dorra Zairi, expert bij de Import Promotion Desk
"Europa is als een lokale markt waar Marokkaanse producten gewaardeerd worden. In de biologische sector is er veel interesse voor langer houdbare groenten, vooral pompoenen en aardappelen. Wat markten betreft, is Nederland in het bijzonder een belangrijk startpunt."
"Een Nederlandse koper die ik op de beurs ontmoette, wilde zelfs al een bestelling plaatsen. Maar uit transparantie besloot ik de samenwerking uit te stellen tot het volgende seizoen, zodat ik meer inzicht kon krijgen in het proces en vooral in de logistiek rondom kwaliteitswaarborging. Maar het staat vast: volgend seizoen zullen we voor het eerst biologische pompoenen naar Nederland exporteren."
Volgens Nahla is exporteren niet in strijd met de waarden van agro-ecologie. "We vervangen geen Europese oogst, maar bieden nicheproducten die op bepaalde momenten niet breed beschikbaar zijn op de bestemmingsmarkten. We exporteren tegen eerlijke prijzen, die niet echt concurreren met lokale Europese teelt vanwege verpakkings- en exportkosten. De nabijheid van Marokko tot Europa vermindert bovendien de transportkilometers aanzienlijk in vergelijking met intensieve agro-industrie."
Voor meer informatie:
Nahla Bahnini
Bio Jerry
Tel: +212 668125017 (Marokko)
[email protected]