Tholen - Het Conference seizoen loopt naar tevredenheid bij BelOrta. "De stocks van vorige week hebben laten zien dat er wel zo'n 30 procent minder volume is dan verleden jaar, maar de verkoop verloopt toch vlot. Daar hoeven we niet over te klagen", vertelt Laurent De Smedt van de coöperatie. Bovendien heeft BelOrta tijdens een handelsmissie naar Brazilië, in aanwezigheid van Prinses Astrid, een Memorandum of Understanding (MOU) ondertekend met een Braziliaanse retailer voor de Belgische Conference. "We zien daar een groot potentieel."
Voor de komende maanden is het, zo stelt Laurent, nog wel even de kat uit de boom kijken in de Conference. "De volumes zijn dus fors lager en we verkopen mooie volumes momenteel, waardoor we nu eigenlijk meer verkopen dan we zouden moeten om tijdig leeg te zijn. Echter zien we liever een jaar dat we te vroeg uitverkocht zijn dan dat er overblijft, dus dat is positief. Als de prijzen correct zijn, zoals ze zijn, de kwaliteit goed blijft en telers tevreden zijn, is het zaak om nu verder te ruimen. Het einde van het seizoen geeft toch altijd vraagtekens, dus kun je het beter in de hand hebben dan dat er wordt gegokt op het einde van het seizoen. Dat is ook iets wat we onze telers meegeven. Als zij tevreden zijn over de prijs kunnen ze beter 3 frigo's sorteren als ze er 5 of 6 hebben en gokken met 1 of 2 dan een risico nemen met alle cellen."
Gekeken naar de prijs is Laurent dat ook tevreden. "De kleine maten, zoals de 55, zijn beperkt beschikbaar, maar de mooie, dikke maten, 65,70 en 75, is er ruim. In prijs liggen deze maten nu allemaal op een vergelijkbaar niveau en ze verkopen dus goed. Voor de komende maanden verwacht ik nog wel dat ze een beetje zullen stijgen. Ook omdat de frigokosten wat omhoog gaan, zal de stijgende lijn in prijs hierin mee gaan. Zeker richting Kerst."
Consument overtuigen van grotere maat appel
Wat betreft de appelen ziet Laurent met name een uitdaging in het overtuigen van de consument om voor grotere maten te kiezen. "Ondanks dat de kwaliteit zeer goed is, hebben we een hele kleine oogst dit jaar. Dit heeft gezorgd voor dikke appels, waarvan we de consument nog moeten overtuigen ze te kiezen. Dit proberen we nu te bewerkstelligen met allerhande acties door bij de retailer acties te voeren met de XXL appels."
De boxen voor de retail
"Bijvoorbeeld met de Kanzi, waarbij we werken met een retailer waar we standaard XXS doen, maar die doen nu ook een promo met de XXL-Kanzi door middel van boxen, van waaruit de consument haar appelen zelf kan pakken. We merken dat dit aanslaat, want wanneer er een weekpromo is, zien we ook gelijk een piekmoment ontstaan. Het is alleen zaak om hier vaste waarde in te creëren.
Belgische Conference peer steeds populairder in Brazilië
Naast de traditionele Europese afzetmarkten richt de coöperatie zich ook steeds meer op verre bestemmingen met haar Conference peren. "Zo loopt de afzet richting China momenteel zeer goed. We zien hier een piek in de verladingen in oktober, november en december, zodat de peren op tijd aankomen richting Chinees Nieuwjaar. Daarnaast blijven we een constante groei zien in Brazilië, waar we deze week onderdeel zijn van een prinselijke missie samen met Belgian Fruit Valley en VLAM."
Met een bevolking van ruim 216 miljoen mensen is Brazilië een belangrijke afzetmarkt voor fruit. Zo importeert Brazilië globaal jaarlijks ongeveer 225.000 ton aan peren. "Hoewel voorheen vooral peren geïmporteerd werden van Portugese en Argentijnse herkomst, zien we in de afgelopen jaren een toenemende vraag naar Belgische peren, met name de Conference peer onder het merk Truval", zo geeft Marc Evrard van dochteronderneming Belgian Fruit Valley aan. "De Braziliaanse economie, de achtste grootste ter wereld, kent weliswaar economische uitdagingen, maar ook een groeiende middenklasse die steeds meer interesse toont in kwalitatieve producten. Het beperkte binnenlandse aanbod van peren biedt daardoor een enorm groeipotentieel voor de Belgische peer."
Marc is in Brazilië aanwezig tijdens de missie. "Hier hebben we een soort kick-off campagne opgezet bij verschillende Braziliaanse retailers ter promotie van het Conference seizoen en de ontvangst kunnen we toch als zeer positief beschouwen", vertelt Marc. "Toch is het allemaal niet zo makkelijk als het nu lijkt. Van origine zijn we al in 2017 begonnen met de promotie van de Conference peren richting Brazilië, maar vanaf 2019 kwamen we in de COVID-periode. Dat bemoeilijkte het om degustaties te organiseren, waardoor we nu alles weer opstarten. Dat gaat nog niet vanzelfsprekend, maar we zien dat de groei zich nu doorzet en daar willen we op voortbouwen. Dat vraagt de nodige investeringen in proeverijen en promoties vanuit de gezamenlijke partners om men meer en meer met het product kennis te laten maken."
En dat werpt voorlopig zijn vruchten af, want tijdens de handelsmissie werd een Memorandum of Understanding (MoU) aangekondigd met een Braziliaanse retailer. De MoU, die ondertekend werd in aanwezigheid van Prinses Astrid en minister-president Diependaele, markeert een gezamenlijke inzet om de logistieke processen doorheen Brazilië verder te optimaliseren en kennis te delen over bewaartechnologie. "Dit betekent dat de Belgische expertise in oogst, bewaring en transport nu ook een vervolg vindt als de peren in Brazilië aankomen waardoor de consumententevredenheid nog zal toenemen.", vertelt Marc. "Bovendien heeft het succes er nu ook voor gezorgd dat we naast de regio São Paulo ook gaan kijken naar naburige staten, zoals Mina Gerais, Rio de Janeiro, Paraná, en de hoofdstad Brasilia. Dit seizoen breidt het Belgische perenteam de distributie verder uit naar de staat Rio Grande do Sul, waarmee we hopen en verwachten nog verder te integreren in de Braziliaanse markt en te voldoen aan de groeiende vraag."
Appelsintjes en Brainboosters
Waar de coöperatie ook meer en meer op inzet, zijn hun verpakkingen om direct in te zetten op de consument. "Zo hebben we de Appelsintjes, waar we nu voor het derde seizoen mee bezig zijn. Dit zijn verpakkingen voor Sinterklaas, waar normaal 6 appeltjes op een schaal zitten. Dit jaar hebben we daarnaast gekozen om ook 4 stuks te doen, die een maatje groter zijn. Dat zijn nog altijd niet de hele dikke, maar de 75/80 om de consument te laten beseffen dat de appelen dit jaar toch iets dikker zijn. De Belgische retail maakt dankbaar gebruik van die actie en we zijn eigenlijk slachtoffer van ons eigen succes. Deze verpakkingen gaan dit jaar namelijk uitverkocht zijn voordat Sinterklaas vertrokken is. We zien dat het aanslaat. Het is een mooie manier om kinderen op deze manier met het fruit in aanraking te brengen", legt Laurent uit. "Een ander voorbeeld is ons partnership met de smurfen. Hiermee hebben we in oktober een exclusieve verpakking gevoerd om de jongere generatie appelen, en in dit geval ook peren, te laten eten."
Kristof Verduyckt en Glenn Sebregts vieren winst van Brainboosters
En dat deze strategie werkt, bewijst ook het succes van Brainboosters van BelOrta, waarmee ze studenten tijdens de examenperiodes wil stimuleren om gezond te eten. Deze zijn dinsdag 19 november namelijk verkozen tot Het Product Made in Mechelen. In aanwezigheid van onder andere Vlaams Minister Jo Brouns, Jan Remeysen (CEO BASF), Véronique Goossens (hoofdeconoom Belfius), Inge Neven (CEO VITO), Karla Basselier (CEO Fedustria) en juryvoorzitter prof. Rudy Aernoudt werd BelOrta bekroond met de titel. "We zijn uiteraard heel blij dat we gewonnen hebben. We kwamen eigenlijk zonder verwachtingen naar de prijsuitreiking. Dus dan is het wel een grote verrassing om als winnaar gekozen te worden. We vonden ook de concurrentie zeker niet min, dus het was wel een bekroning om dan toch als winnaar uit de bus te komen. Het is ook een hele mooie beloning voor het hele team, zowel de collega's als onze telers", vertelde Kristof Verduyckt bij Made In.
Voor meer informatie:
BelOrta
Mechelsesteenweg 120
B-2860 Sint-Katelijne-Waver, België
Tel.: +32 (0)15 55 11 11
[email protected]
www.belorta.be