Al ruim tien jaar stelt LTO de vraag: hoe kan verduurzamen vanuit de markt plaatsvinden? "True Cost Accounting" (TCA) biedt hiervoor handvaten. Het richt zich op alle relevante informatie en waardeert de verschillende effecten, zowel positief als negatief. "De resultaten van dit project zijn relevant in Europa; ze bieden de mogelijkheid om verschillende keurmerken, uit verschillende landen en op verschillende vlakken met elkaar te vergelijken. TCA helpt ons bij het benchmarken op internationaal niveau", aldus Klaas Johan Osinga, Strategisch Beleidsadviseur Internationaal bij LTO.
LTO is partner van het PPS (Public Private Partnership) project "True Price, van inzicht naar actie" met 28 andere organisaties en Wageningen University & Research (WUR). De inzet is om hiermee duurzaamheid inzichtelijk te maken. Alle externe effecten van de productie en consumptie worden inzichtelijk. Verder bouwt TCA aan een eerlijk beloningsysteem voor duurzame keuzes. De markt, en zo ook de consument, kan zo bijdragen aan duurzaamheid zonder dat wetgeving of subsidies daarbij nodig zijn. De 'echte prijs' komt dan vanuit de markt.
Op 28 november vindt in Wageningen de conferentie 'True Cost accounting in verduurzaming van voedselketens' plaats waar resultaten van het project worden gepresenteerd. Hier wordt ook aandacht gevraagd voor de verschillende aspecten van het project en wat de invloed hiervan is op de komende 100 dagen visie van de nieuwe Europese Commissie.
100-dagen visie nieuwe Europese Commissie
In september zijn de resultaten van de Europese strategische dialoog over de toekomst van de EU-landbouw gepresenteerd. Partijen en stakeholders over de gehele breedte hebben hiermee een visie voor de toekomst van de landbouw in de Europese Unie gepresenteerd. In deze strategische dialoog wordt gesproken over het vergelijkbaar maken van keurmerken van verschillende vlakken en landen met elkaar.
De nieuwe Europese Commissie dient dit dan ook op te nemen in de visie die zij in de 100 dagen dient te presenteren. Het vergelijkbaar maken van keurmerken wordt onderdeel van de plannen van de Europese Commissie. "Nu zijn keurmerken vaak eendimensionaal: ze richten zich op klimaat, of biodiversiteit, of dierenwelzijn. Als er ook vanuit de wetenschap consensus is over de echte prijs, helpt dat bedrijven bij het ontwikkelen van duurzaamheidsinitiatieven, en helpt dat de Europese Commissie bij de beoordeling van zulke samenwerkingsverbanden en om deze vrijstelling te verlenen van bepaalde voorwaarden vanuit de mededinging."
Bron: LTO