Albert Heijn, ALDI, Carrefour, Colruyt, Delhaize en Lidl slaan de handen in elkaar met de Reusable Packaging Coalition, een samenwerking die verdere opportuniteiten rond hergebruik van verpakkingen zal onderzoeken. In een eerste proefproject zetten ze de overstap naar herbruikbare verpakkingen voor champignons in regio Mechelen.
De Reusable Packaging Coalition, een samenwerking tussen de Belgische retailers, zet zich samen in om hergebruik van verpakkingen op grote schaal te onderzoeken en te standaardiseren. Deze coalitie is ontstaan uit de Green Deal Anders Verpakt, een Vlaams initiatief dat inzet op hergebruik en preventie van verpakkingen, zo schrijft Comeos.
"De handelssector heeft heel wat inspanningen gedaan om verpakkingen duurzamer te maken door ze beter recycleerbaar te maken en overtollige verpakkingen te vermijden. De volgende grote sprong die we als sector kunnen maken is de shift naar herbruikbare verpakkingen", benadrukt Henriane Gilliot, environmental project manager bij Comeos.
Proefproject rond herbruikbare verpakkingen in Mechelen
Het eerste proefproject van de Reusable Packaging Coalition richt zich op herbruikbare verpakkingen voor verse groenten en fruit, meer specifiek voor champignons in de regio Mechelen. De consument zal daar midden 2025 zijn champignons in een herbruikbaar bakje kunnen kopen. Deze bakjes worden industrieel gewassen zodat de producent ze opnieuw kan vullen. Op deze manier kan eenzelfde bakje de logistieke keten meerdere keren doorlopen.
Hiervoor is een nauwe samenwerking met champignonkwekers noodzakelijk. Stad Mechelen is ook heel enthousiast om het proefproject, een schoolvoorbeeld van de sector, te hosten en te ondersteunen. De toekomstige Europese wetgeving, Packaging and Packaging Waste Regulation, verbiedt namelijk eenmalige plastic verpakkingen voor groenten en fruit onder anderhalve kilogram. De coalitie ziet erop toe dat het nieuwe systeem de houdbaarheid en voedselveiligheid niet in gevaar brengt. "Dit consortium-initiatief is een unieke kans om over bedrijfsgrenzen heen een herbruikbaar concept te realiseren doorheen de volledige keten", zegt Filip Fransen, Sr. Category Director Foodservice bij de packaging solution provider deSter.
Kloof tussen ambitie en concrete actie
"Ondanks de groeiende aandacht voor circulaire economie, blijft er een kloof tussen ambitie en actie. Veel initiatieven stranden door gebrek aan samenwerking en standaardisatie. Samenwerking is essentieel om hergebruik op grote schaal te laten werken en een economisch en ecologisch positief verhaal te creƫren."
"Standaardisatie van verpakkingen is nodig om consumenten mee te krijgen, zodat ze niet hoeven na te denken over waar ze welke verpakking kunnen terugbrengen. Fost Plus speelt een belangrijke rol. Net zoals ze al 30 jaar werken aan sorteergedrag, zullen ze consumenten helpen kiezen voor herbruikbare alternatieven."
Samenwerking van alle grote spelers
Met de introductie van de Reusable Packaging Coalition bundelen grote retailers de krachten, wat dit project uniek maakt en een inspiratie vormt voor systeemverandering op het gebied van afval.
De coalitie wordt gecoƶrdineerd door Made, expert in design en innovatie, en ondersteund door een brede en diverse groep van experten op het vlak van hergebruik en verpakkingen. "Deze coalitie is op vlak van schaalgrootte en samenwerking een game changer en uniek", beklemtoont Tom Domen, Circular Innovation Catalyst bij Made. De Reusable Packaging Coaltion omvat zowel grote bedrijven als startups en betrekt ook de sociale economie met de maatwerkbedrijf MIVAS die zich sterk inzet op een circulaire toekomst. De partners zijn onder andere Fost Plus (business model & consumentengedrag) Pack4Food (voedselveiligheid), MIVAS (wassen), FME (groenten- en fruitteler), Kingslize Premium Pizza (logistiek), Twintag & M-ECS (software), GS1 (standaardisatie) en deSter (verpakking), en de sectorfederatie Comeos.
Bron: Comeos