Bij het binnenstappen van het nieuwe pand voelt het alsof je thuiskomt. Luca en Cristian Canonici, respectievelijk 52 en 50 jaar oud, ontvangen de bezoekers met een warme gastvrijheid. In de kantoren of het magazijn zie je vaak hun ouders, partners of kinderen aan het werk. Samen met de vaste medewerkers en de seizoensarbeiders werken ze allemaal naar één doel toe: groei, niet alleen op persoonlijk vlak, maar ook die van de regio en de hele AGF-sector.
Enrico, Mattia, Luca en Cristian Canonici in het gloednieuwe pakstation. Enrico en Mattia vertegenwoordigen de derde generatie.
"Het begon allemaal bij onze vader Giordano", vertellen de broers Canonici. "In de jaren '60 startte hij hier in de vlakte van Forlì, in Roncadello, een teeltbedrijf dat als een van de eerste de opkomende supermarkten bevoorraadde. Ook op de groothandelsmarkt in Milaan of Udine stond hij bekend om de kwaliteit van zijn perziken en zijn innovatieve verpakkingen, zoals de eerste microbins van 80x60. Ook stapte hij als een van de eersten over op plastic kratten."
Verwerking van Angeleno pruimen. De meeste zijn bestemd voor het buitenland, zelfs voor de VS en Azië.
Een belangrijke mijlpaal was de oprichting van de coöperatie Sapore di Romagna 21 jaar geleden. Tegenwoordig omvat het teeltbedrijf Canonici meer dan 130 hectare en telt de coöperatie zo'n 70 leden, verspreid van Veneto tot Basilicata. Ze telen, verwerken en verhandelen vijf producten: perziken, nectarines, abrikozen, pruimen en kiwi's. Maar liefst 70% van de oogst gaat naar het buitenland.
Sorteren van kiwi's
"Wij focussen bewust op vijf gewassen om echte specialisten te zijn", benadrukt Luca Canonici. "Pruimen zijn onze sterkste troef en maken 45% van onze omzet uit. We leveren ze van juni tot december. Onze Angeleno pruimen zullen dit jaar beschikbaar zijn tot half december."
In het team zitten ook Enrico Montaguti, een jonge marketing- en communicatiemanager (eerste links), Gianni Ghirelli (na-oogstexpert) en Enrico Strocchi (manager van het pakstation).
Volgens Canonici zit er nog veel groeipotentieel in de pruimenmarkt. "Er is behoefte aan nieuwe rassen en betere communicatie naar consumenten over de eigenschappen van de verschillende rassen. Pruimen zijn makkelijk te eten en er zijn diverse smaken."
Luca Canonici toont een van de formaten waarin de pruimen worden verpakt.
Ook voor nieuwe rassen van abrikozen, perziken en nectarines blijft de aandacht groot. "Momenteel zetten we kiwi's af", voegt hij toe. "Ze bieden ons een mooie kans om onze werknemers jaarrond een inkomen te garanderen en klanten continuïteit te bieden in ons assortiment. We staan eigenlijk nooit stil."
Celebrity Fruit, een merk bestemd voor Groot-Brittannië
De familie Canonici weet als geen ander wat doorzetten betekent. In 2016 ging hun magazijn door een verwoestende brand volledig verloren, een ramp die jaren werk tenietdeed. Wat doe je dan? Opgeven of vechten? "We hebben ervoor gekozen om door te gaan", zeggen de broers. "We vergeten echter niet hoe collega's, zelfs concurrenten, ons in die moeilijke tijd hielpen. Het was een hard, maar we hebben het als een hechte familie overwonnen."
Het nieuwe pakstation werd in 2022 officieel geopend. De twee grote ramen zorgen voor veel licht binnen, zelfs op sombere dagen.
Voor meer informatie:
Coop Sapore di Romagna Soc. Agr.
Via del Canale, 20/D
47122 Forlì (Italië)
Tel: +39 (0)543 476344
[email protected]
www.saporediromagna.it