Amazon ervaart knelpunten in logistiek
E-commerce gigant Amazon heeft momenteel capaciteitsproblemen in zijn logistieke centra in Europa. Het bedrijf waarschuwt verkopers nu dat het niet alle zendingen kan accepteren. Dit betekent dat verkopers problemen kunnen krijgen om hun voorraad op tijd op de markt te krijgen voor de feestdagen. De online marktplaats kondigde de knelpunten in de logistiek aan op SellerCentral. De capaciteitsknelpunten treffen de logistieke centra van Amazon in verschillende landen. Het bedrijf noemt Duitsland, Italië, Frankrijk, Spanje, Tsjechië en Polen.
Bron: ecommercenews.eu
Zweden: Per Strömberg weigert herverkiezing in raad van bestuur ICA Gruppen
Per Strömberg heeft de nominatiecommissie van ICA Gruppen geïnformeerd dat hij afziet van herverkiezing tijdens de komende jaarlijkse algemene vergadering van ICA Gruppen in mei 2025. Per zal tot die tijd deel blijven uitmaken van de Raad van Bestuur.
Bron: icagruppen.se
VK: "Consument kan medelijden krijgen met achtergebleen bananen"
Onderzoekers hebben ontdekt dat het labelen van onverkocht los fruit als "zielige singles" de harten van het winkelend publiek raakt en de kans vergroot dat ze worden verkocht. Hun studie bewees dat klanten eerder geneigd zijn om een individuele banaan op te rapen, die vaak wordt achtergelaten doordat mensen anderen uit de tros scheuren, als er een beroep wordt gedaan op empathie. Academici van de Universiteit van Bath plaatsten een bord voor het achtergebleven fruit in het gangpad. Er stond een banaan met een frons op met de boodschap: "Wij zijn verdrietige singles en willen ook gekocht worden". Dit bracht het winkelend publiek in beweging. Gemiddeld ging de verkoop van losse bananen van 2,02 naast een emotieloos bord naar 3,19 met het droevige bord - een stijging van 58%. Het emotieloze bord bestempelde ze gewoon als losse bananen die gekocht wilden worden. Naast het droevige en neutrale bord plaatsten de wetenschappers ook een "happy single" bord. Maar hoewel de vrolijkere versie effectiever was dan helemaal geen emotie, lijkt het erop dat klanten hun fruit liever wat melancholieker hebben. De 'blije banaan'-borden verhoogden de verkoop per uur van losse bananen van 2,02 naar 2,13 (5,4%), waardoor de 'droevige banaan'-borden bijna 50% effectiever waren dan de 'blije banaan'. Een latere online studie bewees ook veelbelovende resultaten met tomaten.
Bron: theguardian.com
Kroatië: Retailketen Studenac annuleert beursgang vanwege 'uitdagende omstandigheden'
De Kroatische retailketen Studenac Group SA en haar eigenaar hebben plannen voor een beursgang in Warschau en Zagreb geannuleerd na het verliezen van de Europese Bank voor Wederopbouw en Ontwikkeling als anchor investor, aldus mensen die bekend zijn met de zaak.
Bron: bnnbloomberg.ca
Baltische Staten: Retailer Rimi blijft investeren in StrongPoint technologie voor zelfkassa's, inclusief mogelijkheden voor contante betaling
Rimi (onderdeel van ICA Group) heeft een order geplaatst bij StrongPoint voor de levering en installatie van de zelfkassaoplossingen van StrongPoint in de supermarkten van de Baltische onderneming. De waarde van de order is ongeveer € 2,3 miljoen, exclusief inkomsten uit implementatie en toekomstige technische ondersteuning. De levering en installatie zijn gepland voor 2025.
Bron: retailtechinnovationhub.com
Polen: Lokale producten met voedselbezorgdienst Fresh Market
Het Poolse koeriersbedrijf DPD breidt zijn diensten uit en lanceert het platform Fresh Market. Dankzij het online platform hebben kopers toegang tot een breed scala aan voedsel, waaronder verse groenten en fruit, zuivelproducten, vis, vlees en vleeswaren, conserven en vele andere producten die rechtstreeks afkomstig zijn van lokale gewassen, teeltbedrijven of fabrieken.
Bron: agroberichtenbuitenland.nl en Wiadomości handlowe
Commissie sluit staatssteunonderzoeken naar belastingregels Fiat, Amazon en Starbucks af
De Europese Commissie heeft drie diepgaande staatssteunonderzoeken afgesloten naar belastingvrijstellingen voor verrekenprijzen die Luxemburg had toegekend aan Fiat en Amazon, en Nederland aan Starbucks. Na arresten van de EU-rechter kwam de Commissie tot de bevinding dat de belastingregels de bedrijven geen selectieve voordelen opleverden.
Bron: ec.europa.eu
Greenfood en Noors bedrijf Engrosfrukt sluiten samenwerkingsovereenkomst
Greenfood breidt haar activiteiten in Noorwegen uit. De dochteronderneming van de voedingsmiddelengroep, Ewerman, heeft nu een overeenkomst getekend met het Noorse Engrosfrukt voor de levering van groenten en fruit. Onder de overeenkomst zal Ewerman beginnen met leveringen vanaf 1 januari 2025. Het contract heeft een looptijd van vijf jaar en zal naar verwachting geleidelijk uitgroeien tot een waarde van bijna SEK 200 mln per jaar. Voor Greenfood is dit de eerste keer dat de groep groenten en fruit aanbiedt in Noorwegen. De leveringen zullen worden verzorgd vanuit de nieuwe, ultramoderne fabriek van de groep in Helsingborg, Zweden, waar ook een van de meest geavanceerde bananenrijperijen van Zweden is gevestigd, waar elke week meer dan 30.000 bananendozen worden gerijpt.
Bron: greenfood.se