De prijzen voor lychees in Europa en het Midden-Oosten zouden dit jaar langer hoger kunnen blijven als gevolg van de magere oogst in Zuid-Afrika. Exporteurs, die werken met een zeer beperkte beschikbaarheid, vliegen zoveel mogelijk litchi's naar Europa en het Midden-Oosten vóór de aankomst van het eerste schip met litchi's uit Madagaskar; het aantal pallets dat onderweg is naar Europa is onbekend tot de aankomst op 5 december.
Verschillende spelers in de sector hebben een verlies van 40% tot 50% bevestigd. "Het begon met een winter die niet koud genoeg was, zodat de bomen niet konden bloeien zoals het hoort," zegt Lean van Schalkwyk, marketing manager bij Neofresh, de grootste teler van lychees in Zuid-Afrika en Mozambique. "De vruchtzetting was slecht op het toch al verminderde aantal bloemen, in combinatie met de schade door de kou in juli en de verzengend hete temperaturen in het vroege voorjaar, wat resulteerde in aanzienlijke vruchtval, met name bij vroege variëteiten, en schade door zonnebrand."
"Het is een behoorlijk zenuwslopende start van het seizoen," merkt Ben Hallliday van AgriLink op, een vrachtvliegtuig dat al zeven weken lang lychees vervoert naar Europa en het Midden-Oosten. "We hopen dit weekend de eerste volumes naar de Verenigde Staten te vliegen, maar het is een uitdaging om de benodigde volumes te verzamelen."
De komende week wordt een kritieke week in de pakstations voor de lychees, omdat dan duidelijk wordt hoeveel fruit er nog exporteerbaar is. "In Europa en het Midden-Oosten is de vraag naar lychees groot en de prijzen zijn gunstig", zegt Van Schalkwyk. "Dit jaar, met onze lage volumes, zullen de lycheeprijzen hopelijk hoger blijven dan normaal." De Zuid-Afrikaanse consumenten moeten zich echter voorbereiden op een tekort aan lychees dit seizoen.
Voor meer informatie:
Lean van Schalkwyk
Neofresh
https://neofresh.net
Ben Halliday
AgriLink
https://www.agrilink.co.za