Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Lidl: 700 winkels in Spanje

Carrefour de sterkste performer in Frankrijk in oktober
Volgens de laatste marktaandeelgegevens van Kantar presteerde Carrefour in oktober beter dan zijn rivalen op de Franse retailmarkt, met een winst van 2,4 procentpunt en een marktaandeel van 21,4%. In de P11-periode, die liep van 7 oktober tot 3 november, kreeg Carrefour er 759.000 nieuwe klanten bij, deels dankzij de overname van de Cora-activiteiten. Het online kanaal van Carrefour groeide ook, met 0,3 procentpunt, terwijl Carrefour Proximité en Carrefour Market respectievelijk 0,1 procentpunt aan marktaandeel wonnen.
Bron: esmmagazine.com

VK: Tesco viert 30 jaar Express met terugkeer naar de plek waar de allereerste winkel stond
Tesco heeft de 30e verjaardag van Tesco Express gevierd door terug te keren naar dezelfde straat als waar de allereerste winkel van de supermarkt stond, bijna 100 jaar later. De Burnt Oak Express winkel in Noord-Londen wordt de 2882e winkel van de supermarkt in het VK en ligt op een steenworp afstand van de plek waar Tesco-oprichter Jack Cohen in 1929 zijn allereerste winkel opende.
Bron: tescoplc.com

Italië: Gruppo VéGé projecteert 11% omzetgroei
Gruppo VéGé verwacht dat de omzet in het boekjaar 2024 €15,28 miljard zal bedragen, een stijging van 11% ten opzichte van 2023 (€13,78 miljard). Hoewel iets lager dan de €15,7 miljard die oorspronkelijk in juni werd voorspeld, weerspiegelt deze groei een marktaandeel van 8,1% en meer dan 3.378 winkels in heel Italië, waarmee Gruppo VéGé de op drie na grootste voedseldistributeur is.
Bron: esmmagazine.com

Albert Heijn sluit 2024 af met 81 Belgische winkels
Albert Heijn heeft een nieuwe supermarkt geopend in Emblem, vlakbij Antwerpen. Het is de 81e Belgische vestiging voor de retailer, die dit jaar slechts vijf nieuwe supermarkten opende in het land.
Bron: retaildetail.eu

Morrisons bewijst steun aan Britse telers met 25% korting in al zijn cafés
Morrisons introduceert vanaf 3 december elke dinsdag 25% korting voor boeren en telers in al zijn cafés. Deze actie, genaamd 'Tractor Tuesdays', is bedoeld als steunbetuiging aan boeren en om hen met elkaar in contact te brengen. Daarnaast wil Morrisons de landbouwsector zichtbaarder maken voor klanten die hun voedsel in de winkels kopen.
Bron: morrisons-corporate.com

REWE Group opent 400e Penny-winkel
REWE Group meldt de opening van de 400e Penny-winkel in Roemenië. In een LinkedIn-post zei Christoph Eltze, Chief Digital and Technology Officer bij REWE Group: "Ik was aanwezig bij de lancering en ik ben onder de indruk: Deze mijlpaal is een belangrijke stap in het uitbreiden en versterken van onze aanwezigheid op de lokale markt."
Bron: retailtechinnovationhub.com

Nederland: Meer dan 8 op de 10 mensen winkelt online
In de eerste helft van 2024 zei 81% van de bevolking van 12 jaar of ouder online-aankopen te hebben gedaan. Dit is het hoogste percentage van de afgelopen tien jaar. Dit blijkt uit het onderzoek naar ICT-gebruik door huishoudens en personen, uitgevoerd door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
Bron: cbs.nl

Lidl bereikt 700 winkels in Spanje, herintroduceert Scan & Go in België
Discounter Lidl heeft tegelijkertijd zeven nieuwe winkels geopend in Spanje, waarmee het totale aantal supermarkten in het land op 700 komt. Deze uitbreiding, waarmee een investering van €45 mln is gemoeid en waarmee meer dan 160 banen zijn gecreëerd, heeft Lidl's aanwezigheid in zes Spaanse autonome gemeenschappen geconsolideerd, aldus het bedrijf. De zeven nieuwe winkels bevinden zich in Benalmádena (Málaga), Yaiza (Lanzarote), Algemesí (Valencia), Benidorm (Alicante), Gernika (Vizcaya), Cambados (Pontevedra) en León.
Ondertussen herstart Lidl zijn zelfkassa-programma in België nadat een eerdere proef had aangetoond dat er behoefte was aan betere technologie. Drie winkels (Couillet, Hamme-Mille en Lokeren) zullen dit jaar het nieuwe self-checkout systeem lanceren, met een bredere uitrol gepland voor de komende jaren.
Bron: esmmagazine.com

Duurzaamheidsprijs voor Sysco GB
Sysco GB, de grootste foodserviceleverancier van Groot-Brittannië, heeft een belangrijke duurzaamheidsprijs in de wacht gesleept bij de Green Apple Awards. De organisatie sleepte de Green Champions award voor afvalbeheer in de retail- en groothandel in de wacht voor het werk dat het bedrijf in zijn Britse vestigingen heeft verricht om de duurzaamheid te verbeteren.
Bron: rem.co.uk

België: Aldi opent tweede compacte stadswinkel in Brussel
Aldi plant een tweede winkel in Brussel volgens zijn compact city store concept. De opening maakt deel uit van het offensief van de discounter in de "belangrijke regio" die het Brussel noemt.
Bron: retaildetail.eu

In welke EU-regio's is online winkelen het populairst?
In 2023 gaf 58,1% van de mensen in de EU van 16 tot 74 jaar aan dat zij in de drie maanden voorafgaand aan de enquête goederen of diensten via internet hadden gekocht of besteld. In alle regio's van Tsjechië, Denemarken, Ierland, Frankrijk, Nederland, Slowakije, Finland, Zweden, Estland, Luxemburg en Malta was dit percentage hoger dan het EU-gemiddelde van 58,1%.
Bron: ec.europa.eu

Amazon Connect zet generatieve AI aan het werk om end-to-end klantervaringen te verbeteren
Op AWS re:Invent heeft Amazon Web Services, Inc. (AWS), een dochteronderneming van Amazon.com, nieuwe generatieve AI-verbeteringen voor Amazon Connect aangekondigd, de cloud contactcenteroplossing van AWS. Deze nieuwe functies zullen de klantervaring verder verbeteren door meer gepersonaliseerde, efficiënte en proactieve klantenservice mogelijk te maken. Hierdoor kunnen organisaties de klanttevredenheid aanzienlijk verhogen door snellere probleemoplossing en voortdurende optimalisatie van het contactcenter, terwijl tegelijkertijd de operationele kosten worden verlaagd.
Bron: businesswire.com