Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
BLE week 48:

Italiaanse bloemkool domineerde de Duitse markt

De aanvoer van Italiaanse bloemkool domineerde de Duitse markt samen met Frans en Belgisch product. Het aanbod steeg gelijktijdig. Het aandeel Nederlandse en Spaanse partijen nam ook toe. Daarentegen was het belang van de Duitse producten tegen het einde van het seizoen duidelijk afgenomen. In tegenstelling tot de concurrentie was hun kwaliteit niet altijd overtuigend. Volgens de BLE was er over het algemeen een uitgebreid, maar niet overdadig aanbod. De vraag was niet slecht, maar er kon over het algemeen zonder problemen aan worden voldaan. De prijzen ontwikkelden zich ongelijkmatig: in Berlijn vertoonden ze voor de hele aanvoer een dalende trend. In Frankfurt en Keulen daarentegen stegen de prijzen, vooral voor Belgische en soms Franse partijen. Hamburg en München meldden de gebruikelijke prijsschommelingen.

Klik hier voor het volledige markt- en prijsrapport.

Appelen
Duitse appelen bleven de basis vormen van het overvloedige aanbod. Net als in voorgaande weken domineerden Elstar, Tenroy, Boskoop en Jonagold de markt. Rode appelen waren in trek bij klanten: Red Delicious uit Italië waren bijvoorbeeld populair op kerstmarkten.

Peren
De afzet was vooral gericht op partijen uit Italië, Turkije en Nederland. De Duitse aanvoer was net zo aanvullend als het Belgische en Spaanse product. De zaken verliepen relatief rustig, aangezien andere soorten producten in deze tijd van het jaar vaak in het middelpunt van de belangstelling staan.

Druiven
De Peruaanse import zat duidelijk in de lift en verdrong al met al de Italiaanse druiven van de eerste plaats. De aanvoer van Braziliaanse druiven nam ook toe. Sultana was het belangrijkste ras uit Turkije. Over het algemeen gingen de prijzen eerder omhoog dan omlaag.

Sinaasappelen
Spaanse Navelina domineerden het toneel en waren beschikbaar in veel verschillende maten. Aanvoer uit Italië en Griekenland vulde het Europese assortiment aan. Newhall uit Portugal verscheen ook in Frankfurt, maar was alleen beschikbaar aan het begin van de week. Zuid-Afrika deed nog steeds mee met kleine volumes

Citrus
Bij de clementines overheerste de Spaanse aanvoer, voornamelijk van de rassen Clemenules met of zonder blad en Oronules. Italiaanse rassen kwamen qua volume het dichtst in de buurt. Dit werd aangevuld met leveringen uit Marokko, Griekenland en Portugal.

Citroenen
Spaanse Primofiori domineerde, met Turkse Mayer citroenen en Enterdonato op de tweede plaats. Op sommige plaatsen waren de Spaanse partijen op bepaalde dagen ongeëvenaard. Het Zuid-Afrikaanse aanbod maakte opnieuw indruk wat kwaliteit betreft.

Bananen
Vraag en aanbod waren voldoende in evenwicht. De handel was over de hele linie erg rustig. De handelaren hadden dan ook zelden reden om hun eerdere prijs te wijzigen. Alleen in München was er een lichte prijsstijging voor het topmerk.

Sla
In het geval van ijsbergsla waren Spaanse en enkele Nederlandse producten het populairst. De beschikbaarheid van Duitse partijen sla was opvallend beperkt. Deze sector werd aangevoerd door Belgische partijen, gevolgd door Italiaanse en Franse.

Komkommers
Spaanse komkommers waren op sommige plaatsen vrijwel uniek. Aanvoer uit België, Nederland en Griekenland kwamen slechts sporadisch en op kleine schaal binnen. De prijzen vertoonden vaak een neerwaartse trend.

Tomaten
De meeste trostomaten kwamen uit België, Spanje en Nederland, terwijl de ronde tomaten uit Marokko, België en Spanje afkomstig waren. Cherrytomaten kwamen voornamelijk uit Spanje, Italië en Nederland. De vraag was vrij beperkt in lijn met het seizoen en er kon zonder problemen aan worden voldaan.

Paprika
Spanje had de markt stevig in handen. Turkije en Nederland waren betrokken bij de handel met veel kleinere volumes. In Frankfurt arriveerde het Nederlandse en Belgische aanbod steeds vaker ongesorteerd en inconsequent gekleurd: de kassen moesten natuurlijk snel leeg, wat leidde tot dalende prijzen.

Bron: BLE

Publicatiedatum: