Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Griekse kiwi's naar Latijns-Amerikaanse markt"

Het Griekse kiwiseizoen kent dit jaar een kleinere oogst als gevolg van het weer, zegt Apostolos Tsinoglou, eigenaar van de Griekse fruitexporteur Europe Export: "Als we naar het complete plaatje kijken, zien we dat de volumes kiwi's tussen de tien en vijftien procent lager liggen dan vorig seizoen, ondanks de toename van het kiwi-areaal in Griekenland. De daling van de oogst kan worden toegeschreven aan de klimaatverandering, aangezien de hitte van de zomer de hoeveelheden heeft verlaagd en de kiwi's sneller heeft doen rijpen dan normaal."

Naast de lagere volumes benadrukt Tsinoglou dat de snellere rijping ook invloed kan hebben op de mogelijkheid om de kiwi's lang te bewaren. "Het weer in Griekenland speelde een grote rol in het kiwiseizoen. Zoals ik al eerder zei, zorgde de hitte ervoor dat de kiwi's eerder rijpten, wat op zijn beurt betekent dat hun weerstand in de koelkamers lager zal zijn en ze dus niet zo lang in deze koelkamers bewaard kunnen worden als in een regulier seizoen."

Tsinoglou geeft aan dat ze vooral naar de Zuid-Amerikaanse markt hebben gekeken voor de export van kiwi's, in plaats van ze naar de Europese landen te verschepen: "De Europese markt reageert niet zo goed op de huidige prijzen en de beschikbare volumes. Daarom hebben we ons gericht op andere markten in Latijns-Amerika, zoals Mexico, Colombia, Brazilië en Ecuador. Deze landen reageerden goed op de omstandigheden van het huidige seizoen."

Voor de Europese markt heeft Griekenland zware concurrentie van één specifieke herkomst, maar de marktsituatie zou na de vakantie kunnen veranderen, legt Tsinoglou uit. "Ik denk dat de Griekse kiwi vooral concurreert met Italië, zowel wat betreft hoeveelheden als prijzen, en markten heeft betreden waar Italië domineerde. Ik denk dat er na Kerst meer vraag zal zijn naar kiwi's in Europa, aangezien Italië dit jaar ongeveer 30 procent minder kiwi's heeft geoogst. Dit betekent dat Griekenland een gat kan opvullen, zodra dat zich voordoet."

"Ik verwacht dat Griekenland een steeds belangrijkere rol zal gaan spelen in de wereldwijde export van kiwi's. Voor dit jaar hopen we onze klanten tevreden te stellen. Daarna is het ons doel om gewoon jaarlijks te groeien als bedrijf. We hebben onlangs ons nieuwe merk BabyFruit 2016 P.C. gelanceerd en hopelijk komt het merk in supermarkten over de hele wereld", besluit Tsinoglou.

Voor meer informatie:
Apostolos Tsinoglou
Europe Export 2016 P.C.
Tel: +30 69 066 66 996
[email protected]
www.europeexportsfruits.com