Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Midden december gaat de citrusmarkt twee kanten op"

"Het is een "zacht" clementineseizoen geworden, want de suiker-zuurverhouding is minder uitgesproken dan vorig jaar. Dit is het gevolg van overvloedige regenval", zegt Benoît Maillard-Guillon van het Franse Ets Meseguer. "Qua volumes is de teelt niet echt door de regen getroffen, maar er zijn wel veel meer grote maten. Kleinere maten zoals 3-4 ontbreken vrijwel. Hierdoor konden we klanten in West-Frankrijk, die juist de kleinere vruchten verkiezen, niet bedienen."

Supermarkten zoeken steviger fruit
De clementinerassen zijn sinds begin november op de markt, maar er is ook vraag naar mandarijnen, vooral vanwege hun stevigheid. "Het is een traditioneel seizoen waarin vanaf 15 december supermarkten hun klanten steviger fruit aanbieden. Ze kiezen daarom vaker voor mandarijnen die net aan het begin van hun seizoen zitten. De selectie bij de clementines wordt hierdoor strenger, omdat de grotere maten vaak iets zachter worden. Hoewel dit niets afdoet aan de smaak, kunnen consumenten daardoor toch terughoudender zijn om ze te kopen. Tot december blijven de clementines echter van uitstekende kwaliteit en zijn ze vaak smaakvoller dan de mandarijnen."

"We beginnen pas als het product rijp is"
De markt beweegt zich in twee richtingen. "Detailhandelaren die zich willen onderscheiden met smaakvolle producten blijven meestal bij de clementines en laten hun klanten deze graag proeven. Retailers daarentegen kiezen op basis van stevigheid vaker voor mandarijnen. Hoewel deze twee doelgroepen elkaar aanvullen, starten wij het seizoen pas op wanneer het product echt klaar is, niet omdat klanten erom vragen. Sommige klanten willen al wekenlang mandarijnen inkopen, maar die zijn nog niet smaakvol genoeg. Ons doel is ook om klanten te adviseren. We proberen hen momenteel meer richting clementines te sturen, omdat we vooral willen dat de consument tevreden blijft en terugkomt."

Voor meer informatie:
Ets Meseguer
Benoît Maillard-Guillon
Tel: +33 146 864 170 (Frankrijk)
[email protected]
www.etsmeseguer.fr

Publicatiedatum: