Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Grote groep Europese retailers gaat samenwerken met Alkmaarse ketenspecialist

Een groep van 250 zelfstandige Europese retailers, verenigd in inkoopalliantie EMD, gaat samenwerken met de Alkmaarse ketenspecialist ImpactBuying. De retailers, waaronder Superunie (Nederland), Globus (Duitsland), Colruyt (Belgiƫ) en Dagab (Zweden), willen meer grip krijgen op hun waardeketens. Door de handen ineen te slaan, kunnen deze supermarkten en groothandels beter voldoen aan de steeds strengere Europese ESG-wetgeving, zo geven ze aan.

Immense datastroom
Bedrijven moeten de ketens achter elk product dat zij in hun schappen hebben kennen. Zij moeten verantwoording afleggen over zaken als duurzaamheid, CO2-uitstoot, ontbossing, eerlijke beloning, arbeidsomstandigheden en fraude.

Voor retailers, die producten verkopen waar vaak wereldwijde ketens achter zitten en waar allerlei tussenhandelaren bij betrokken zijn, betekent deze wetgeving een immense datastroom en onderzoeksplicht.

"Zij moeten niet alleen hun eigen data op orde hebben, maar ook informatie opvragen en onderzoek doen bij hun toeleveranciers", zegt Philippe Gruyters , CEO van EMD. ,,Deze samenwerking zorgt ervoor dat de supermarkten dat efficiƫnt kunnen doen en dat zij bovendien zeker weten dat ze aan de regelgeving voldoen."

Het gaat om zoveel onderzoek, diep in de ketens, dat retailers regelmatig met de handen in het haar zitten, zegt Leontien Hasselman-Plugge, CEO van ImpactBuying. "We noemen het ook wel de tsunami van Europese wetgeving."

Harde bewijzen
Het is volgens haar dan ook logisch dat retailers steeds meer de samenwerking opzoeken voor het doen van onderzoek in hun ketens. Europa vraagt steeds meer om hard bewijs. Voor een individuele retailer is dat een dure en tijdrovende exercitie. Hasselman-Plugge: "Dit is een prachtig voorbeeld waar EMD haar inkoopmacht omzet in inkoopkracht. Door op duurzaamheid samen te werken in plaats van te concurreren, bereik je een veel grotere positieve impact."

Met de samenwerking krijgen retailers toegang tot kennis uit de toeleveringsketens van de producten die zij gezamenlijk inkopen. EMD kan dan zekerheid bieden over het naleven van Europese duurzaamheidseisen op het vlak van bijvoorbeeld rapportageplicht (CSRD) en onderzoeksplicht (CSDDD).

Bron: Impact Buying

Publicatiedatum: