Alison Dunn aangekondigd als nieuwe Amazon country manager voor Ierland
Er is aangekondigd dat Alison Dunn uit Dublin de nieuwe country manager voor Amazon Ierland wordt en toezicht zal houden op de lancering van Amazon.ie, dat in 2025 van start gaat.
Bron: siliconrepublic.com
Brits M&S heeft handelsmomentum in countdown naar Kerst
De voedingsmiddelenactiviteiten van de Britse retailer Marks & Spencer zijn de kersthandel ingegaan met een momentum nu uit sectorgegevens is gebleken dat M&S na discounter Lidl de snelst groeiende fysieke retailer van het land is. Volgens marktonderzoeker NIQ steeg de omzet van M&S in de 12 weken tot 30 november met 10,6% j-o-j, terwijl de omzet van Lidl met 11,6% steeg. Online supermarkt Ocado was de snelst groeiende van alle retailers met een omzetstijging van 16,2%.
Bron: reuters.com
Metro verhoogt opnieuw omzet en bevestigt langetermijndoelstellingen
Het boekjaar 2023/24 van het Duitse Metro wordt gekenmerkt door de consistente implementatie van de sCore groeistrategie in een uitdagende omgeving. De omzet groeit met 5,9% gecorrigeerd voor valuta- en portefeuille-effecten en met 4,2% in lokale valuta. Alle verkoopkanalen dragen bij aan de omzetgroei (gecorrigeerd voor valuta- en portfoliocorrectie): de winkelactiviteiten groeien met 2,3% tot €22,9 miljard, de bezorgomzet met 16,8% tot €7,9 miljard en Metro Markets met 49,3% tot €0,2 miljard. Aangepaste EBITDA daalt naar €1.058 mln (2022/23: €1.174 mln)."
Bron: newsroom.metroag.de
VK: Uber Direct werkt samen met retailtechnologiebedrijf Grozeo aan snelle bezorgopties voor kleine en middelgrote retailers
Grozeo is een samenwerking aangegaan met Uber Direct, Uber's flitsbezorger. Retailers op het Grozeo-platform kunnen nu alles binnen twee uur laten bezorgen, van verse boodschappen tot last-minute cadeaus.
Bron: retailtechinnovationhub.com
België: Colruyt verliest omzet en marktaandeel
De toegenomen concurrentie op de Belgische levensmiddelenmarkt blijft Colruyt Group parten spelen: de retailer ziet de omzet dalen en de kosten stijgen. Het marktaandeel staat onder druk ondanks de overname van Match en Smatch. De omzet van de Groep daalde met 0,5% tot 5,4 miljard euro. Door de hogere kosten - inclusief lonen - daalde de operationele kasstroom met 2,6% tot 444 miljoen euro en de operationele winst met 4,8% tot 245 miljoen euro.
Bron: retaildetail.eu
VK: Asda test elektronische schaprandlabels in gemakswinkelproef
Asda heeft een nieuwe proef aangekondigd met elektronische schaprandlabels (eSEL's) in een gemakswinkel van Asda Express in het centrum van Manchester. De winkel in Manchester Oxford Road wordt druk bezocht, waardoor de technologie uitgebreid getest kan worden en er nog meer geleerd kan worden. De test wordt uitgevoerd in een groot aantal productcategorieën, waaronder diepgevroren, verse producten, bakkerijproducten, toiletartikelen en bieren, wijnen en sterke dranken.
Elektronische schaprandlabels (ESL's) zijn digitale etiketten die op de schapranden in winkels worden geplaatst om informatie over producten weer te geven. In plaats van traditionele papieren labels, maken deze labels gebruik van elektronische displays, zoals e-ink of LED-schermen, om de prijs, productinformatie of andere gegevens te tonen. Ze kunnen op afstand worden bijgewerkt via een centraal systeem, wat tijd bespaart voor winkeliers en zorgt voor nauwkeurige en actuele informatie. ESL's worden steeds vaker gebruikt in supermarkten en andere retailomgevingen vanwege hun efficiëntie en flexibiliteit.
Bron: corporate.asda.com
Spanje: DIA benoemt Pedro Devesa tot nieuwe directeur Ontwikkeling
De Spaanse retailer DIA heeft Pedro Devesa benoemd tot directeur Ontwikkeling - een nieuw gecreëerde functie die zich richt op klantervaring, marketing en e-commerce. De stap bevestigt DIA's toewijding aan innovatie, digitalisering en het versterken van haar positie op de Spaanse markt, aldus het bedrijf.
Bron: esmmagazine.com