Italië staat op de derde plaats wat betreft de dynamiek van de groei van de import uit Nederland en op de vijfde plaats wat betreft de exportbestemming voor Nederland. Dit is de reden dat inkopers van groenten en fruit van Italiaanse supermarkten zullen deelnemen aan de derde editie van de 'Internationale Zakelijke Ontmoetingen met Retailers', die plaatsvindt op 23 januari 2025 in Bergamo.
Het evenement wordt bijgewoond door inkopers van groenten en fruit van Italiaanse retailketens: Unicomm Srl i Tigros SpA. Unicomm Srl maakt deel uit van de Selex Group en is een van de grootste nationale retailers in Italië. Hun winkelketens zijn: Famila en Famila Superstore (supermarkten), Super A&O (supermarkten) Emisfero Ipermercati (hypermarkt), C+C (cash&carry), Hurrà (discountwinkels). Ze worden voornamelijk gedistribueerd in Noordoost- en Midden-Italië. De Groep omvat ook talrijke lokale participaties en allianties die zijn ontwikkeld via het franchisesysteem. Tigros SpA is de supermarktketen in Noord-Italië.
Elk deelnemend bedrijf heeft zijn eigen agenda met ontmoetingen met Italiaanse retailers en andere buitenlandse retailers die deelnemen aan de bijeenkomsten. Daarnaast wordt het evenement bijgewoond door groothandelaren uit de geselecteerde Italiaanse markten (Milaan, Bologna, Verona, Padua). Deze groothandelaren distribueren in de detailhandel, de traditionele markt en de horecakanalen.
Na de B2B-bijeenkomsten tussen de deelnemende bedrijven en Italiaanse detailhandelaren en groothandelaren kan het verblijf worden verlengd om de groothandelsmarkten voor verse producten van Milaan, Bologna, Verona en Padua te bezoeken. De groothandelsmarkt voor verse producten van Verona - Veronamercato - maakt deel uit van Consorzio Zai en Interporto Quadrante Europa, een toonaangevende Europese infrastructuur.
De meest geïmporteerde producten in Italië zijn: peulvruchtengroenten, citrus, gedroogd fruit, tropisch fruit. Deze stijging betreft voornamelijk geïmporteerd en doorverkocht fruit en in Nederland geteelde producten. Avocado's en mango's zijn deels verantwoordelijk voor de stijging van de verkoop in beide landen. Maar er gingen ook meer tomaten naar Italië.
Italië importeert steeds meer, zelfs van oudsher nationale producten, zoals groenten en citrusvruchten. Er zijn consumenten die gewend raken aan het geïmporteerde product als aanvulling op het Italiaanse assortiment.
Hoe deel te nemen
De organisatoren garanderen minimaal vijf ontmoetingen met kopers. Telers en teeltbedrijven kunnen deelnemen aan het evenement tegen betaling van inschrijfgeld. Een e-mail kan gestuurd worden naar [email protected] om een offerte te ontvangen.
Voor meer informatie:
Fresh Food Leader
Tel.: +39 349 7404 885
[email protected]
www.freshfoodleader.com